סטיב וויטקוף, שליחו המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון, פרסם הערב (מוצ"ש) הצהרה מפורטת, המשרטטת את מפת הדרכים של הממשל האמריקני ל"יום שאחרי" ברצועת עזה. ההצהרה ניתנה בתום פגישה שנערכה במיאמי, בהשתתפות נציגים בכירים מארצות הברית, מצרים, קטאר וטורקיה.
We, the representatives of the United States of America, the Arab Republic of Egypt, the State of Qatar, and the Republic of Türkiye, met yesterday in Miami to review the implementation of the first phase of the Gaza ceasefire and to advance preparations for the second phase.…
— Special Envoy Steve Witkoff (@SEPeaceMissions) December 20, 2025
וויטקוף פתח את דבריו בהסבר על מטרת המפגש: "אנו, נציגי ארצות הברית של אמריקה, הרפובליקה הערבית של מצרים, מדינת קטאר ורפובליקת טורקיה, נפגשנו אתמול במיאמי כדי לבחון את יישום השלב הראשון של הפסקת האש בעזה ולקדם את ההכנות לשלב השני".

לדבריו, השלב הראשוני של המתווה כבר הוכיח את עצמו בשטח: "השלב הראשון הניב התקדמות, כולל סיוע הומניטרי מורחב, החזרת גופות חטופים, נסיגות חלקיות של כוחות והפחתת פעולות האיבה".
בהתייחס לעתיד השלטוני של הרצועה, וויטקוף הדגיש כי המדינות המתווכות הגיעו להסכמות על מבנה הממשל הבא: "בדיונים שלנו בנוגע לשלב השני, הדגשנו את מתן אפשרות להקמת גוף שלטוני בעזה תחת סמכות עזה מאוחדת להגנה על אזרחים ולשמירה על הסדר הציבורי".

במרכז התוכנית עומד גוף חדש שיוביל את המאמץ האזרחי והביטחוני: "בהקשר זה, הבענו את תמיכתנו בהקמה ובהפעלה של מועצת השלום בטווח הקרוב כממשל מעבר למסלולים האזרחיים, הביטחוניים והשיקום של השיקום".
החזון של ממשל טראמפ, כפי שמשתקף בדברי וויטקוף, כולל שילוב של עזה בכלכלה האזורית ככלי להשגת שקט ארוך טווח: "דנו גם באמצעי אינטגרציה אזוריים, כולל הקלות סחר, פיתוח תשתיות ושיתוף פעולה בנושאי אנרגיה, מים ומשאבים משותפים אחרים, כחיוניים להתאוששות עזה, ליציבות האזורית ולשגשוגה לטווח ארוך".

לסיום, הדגיש השליח האמריקני את הצורך בפיקוח בינלאומי הדוק על יישום השלבים: "סקרנו את הצעדים הבאים ביישום השלבים של תוכנית השלום המקיפה לעזה, תוך הדגשת חשיבות הרצף, התיאום והניטור היעיל בשיתוף פעולה עם מוסדות מקומיים בעזה ושותפים בינלאומיים".
בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי תוכנית השלום בת 20 הנקודות של הנשיא דונלד טראמפ, שנועדה להביא סדר חדש למזרח התיכון, נמצאת כעת במבחן המציאות הגדול ביותר שלה. בעוד שהשלב הראשוני של התוכנית הביא להחזרת רוב החטופים מלבד אחד: החטוף החלל רן גואילי, השלב השני נראה כעת כמשוכה כמעט בלתי עבירה.

מוקדם יותר החודש, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהיר כי הוא יכריז על מועצת השלום בעזה בתחילת 2026. טראמפ אמר כי "המועצה תהיה מורכבת מראשי המדינות החשובות בעולם, כולם רוצים להיות חלק במועצת השלום".
