accessibility-icon
share-icon
צילום: דובר צה"ל

נערכים למצבי קיצון: צה"ל השלים את תרגיל "שאגת הארי"

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

כא חשון ה'תשפו (12.11.25)

5

1

like

0

dislike

בפיקוד המרכז השלימו את אחד מהתרגילים הרחבים והמורכבים שנערכו בשנים האחרונות: שתי אוגדות, כ-180 כלי טיס ויותר מ-40 תרחישים שנבנו על בסיס לקחי השביעי באוקטובר • במהלך התרגיל תורגלו חדירות, פיגועים, חילוץ תחת אש ושיתוף פעולה בין כלל זרועות הביטחון


דובר צה"ל מסר כי השבוע הושלם בהצלחה תרגיל "שאגת הארי", אחד מהתרגילים הרחבים והמורכבים שנערכו בשנים האחרונות בפיקוד המרכז. מדובר בתרגיל רב-זרועי שבו נטלו חלק שתי אוגדות – אוגדת יהודה ושומרון ואוגדת "גלעד" (96) החדשה – אשר פעלו זו לצד זו לראשונה באופן מתואם, כחלק מהיערכות כוללת של צה"ל למצבי קיצון בגזרת המרכז.

בתרגיל, שנמשך מספר ימים, השתתפו כ-180 כלי טיס של חיל האוויר, לצד מאות לוחמים ולוחמות מיחידות סדירות ומילואים. הכוחות תרגלו מעל 40 תרחישים שונים, שנבנו על בסיס ניתוח איומים עדכניים והפקת לקחים ממלחמת "חרבות ברזל" ואירועי השביעי באוקטובר. בין התרחישים שתורגלו: חדירות מחבלים למספר יישובים במקביל, מתקפות על מוצבים, חילוץ ופינוי פצועים תחת אש, לחימה בשטח בנוי צפוף, וניהול של אירועים רבי נפגעים בשיתוף גורמי הצלה אזרחיים.

תיעוד של כוחות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בתרגיל | צילום: דובר צה"ל

maximize-image
images-count4+
תרגיל "שאגת הארי" בפיקוד מרכז | צילום: דובר צה"ל

לצד פעילות כוחות היבשה, הופעלו מערכי סיוע אווירי נרחבים של חיל האוויר, לרבות תקיפות מדומות בזמן אמת, סגירת מעגלי מודיעין מהירים ותגובה מהירה למטרות עוינות. במהלך התרגיל הודגש הצורך בשיתוף פעולה בין זרועי – בין חיל האוויר, אמ"ן, שב"כ, המנהל האזרחי, משטרת ישראל, מד"א ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה – לשם השגת שליטה מבצעית מלאה בשטח.

בפיקוד המרכז הסבירו כי אחד היעדים המרכזיים של התרגיל היה לבחון את מוכנות הכוחות לשעת חירום תוך כדי פעילות מבצעית שוטפת, על רקע המציאות הביטחונית המורכבת בגזרת יהודה ושומרון. במהלך התרגיל הופעלו גם יחידות תקשוב ופיקוד מתקדמות, לצורך תרגול ניהול בזמן אמת של כמה גזרות לחימה במקביל.

maximize-image
images-count4+
תרגיל "שאגת הארי" בפיקוד מרכז | צילום: דובר צה"ל
maximize-image
images-count4+
תרגיל "שאגת הארי" בפיקוד מרכז | צילום: דובר צה"ל

בנוסף, נבחנה הפעלת תוכניות ההגנה והתגובה המעודכנות של הפיקוד, תוך דגש על שיפור זמני התגובה והפעלת כוננויות במהירות. דגש מיוחד הושם על "שעת הזהב" – פרק הזמן הקריטי הראשוני שבו נדרשת תגובה מהירה ותקיפה לנטרול איום ולמניעת התפשטותו.

maximize-image
images-count4+
תרגיל "שאגת הארי" בפיקוד מרכז | צילום: דובר צה"ל
maximize-image
images-count4+
תרגיל "שאגת הארי" בפיקוד מרכז | צילום: דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר כי התרגיל נועד לוודא כי צה"ל ערוך לכל תרחיש אפשרי וכי הלקחים שנלמדו מהאירועים הקשים של 7 באוקטובר מיושמים הלכה למעשה בשטח. בצה"ל הוסיפו כי ימשיכו לקיים תרגילים סדירים ורב-זרועיים, במטרה לחזק את כשירות הכוחות, להעמיק את שיתוף הפעולה בין כלל הגופים הביטחוניים, ולשמור על ביטחון תושבי האזור וכלל אזרחי מדינת ישראל.

עקבו אחרינו גם ב-Google News