המדליסט האולימפי פיטר פלצ'יק, אחד מהספורטאים הבולטים שידעה ישראל, הודיע היום (שני) במסיבת עיתונאים מרגשת שנערכה במלון הרודס תל אביב מרשת פתאל, על פרישה מג'ודו, בגיל 33. פלצ'יק, שייצג את ישראל בטוקיו 2020 ובפריז 2024 וזכה בשתי מדליות אולימפיות, תיאר את סיום הקריירה כ"רגע שלם" שבו הוא בוחר לפרוש בשיא.
"זו לא אהבה ממבט ראשון, אבל עם הזמן הפכנו לאחד. ככל שהתבגרתי, הג'ודו הפך לעוגן היציב בחיי", אמר בדמעות. פלצ'יק שחזר את הדרך הקשה שעבר: לילות במכונית, עבודה כשומר ברים, וויתורים אישיים גדולים בדרך לחלום – שהוגשם פעמיים על הבמה הגדולה מכולן.

הג'ודוקא הוותיק שיתף בתחושת השליחות שליוותה אותו לאורך הדרך: "אחרי 7 באוקטובר הבנתי שמדליה אולימפית היא לא רק מטרה אישית, אלא שליחות לאומית". בפריז 2024, חרף פציעות קשות, הוא הצליח לזכות במדליה אולימפית אישית – רגע שאותו תיאר כ"יום שבו אלוהים נישק אותי במצח".
מאמנו בנבחרת, אורן סמדג'ה, ששכל את בנו במלחמה, נשא דברים נרגשים, אמר: "מהרגע הראשון ראיתי בו לוחם. לא הספורטאי הכי טוב, אבל ספורטאי שלא מוכן לוותר". סמדג'ה, שהתמודד עם אובדן בנו עומר ז"ל במהלך הקמפיין האולימפי, הודה: "פיטר גרם לי להיות שם ביום הכי קשה שלי".
גם יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, נפרדה בהתרגשות: "לא כל ספורטאי זוכה לפרוש כשהוא שלם. הייתה לך קריירה מפוארת – אתה אדם שלם".
פלצ'יק, שהחל את דרכו בגיל 4 במועדון ג'ודו עם סבו, התפרסם ב-2018 כשזכה במדליה באליפות אירופה בתל אביב, המשיך לאליפות אירופה 2020, שתי מדליות באליפויות עולם ומדליות קבוצתיות ואישיות באולימפיאדות.
"אני פורש עם לב שלם", סיכם. "המסע הזה נגמר, ופרק חדש מתחיל".
