ניצב בועז בלט, אחד הקצינים הבכירים והמוערכים במשטרת ישראל, נחשב במשך שנים לדמות מקצועית, חדה, שצמחה מלמטה. מחוקר צעיר במרחב ירקון ועד לראש אגף החקירות והמודיעין, תפקיד שמהווה את "פסגת עולם" האכיפה, תפקיד שאף רם מתפקידו של המפכ"ל (שכפי שניתן לראות היום, לא שולט במשטרה, בטח לא בחקירה כל כך חשובה). אלא שכפי שטוענים גורמים במשטרה – משהו השתנה בדרך הסיזיפית בה צעד בלט.
בלט, יליד 1971, שירת כמעט בכל חוליה אפשרית בשרשרת הפיקודית: חוקר נוער, ראש מפלג חקירות ביאחב"ל, מפקד ימ"ר מרכז, ראש יאל"כ, ולבסוף ראש להב 433 עד למינויו באוקטובר 2024 לראש אגף החקירות והמודיעין, בדרגת ניצב.

ברזומה שלו שורה ארוכה של חקירות שהטביעו חותם על עולם הפשיעה הישראלי: פרשה 512, ארגון הפשע של יצחק אברג’יל, פרשת "יהלום שחור", רצח עו"ד יורם חכם, חקירות חיסולים, חקירות של חברי כנסת מהימין ועוד. בין הקולגות – היה נחשב בלט לקצין שמגיע לשטח, כזה שמצפה מהכפופים לו לשמור על יושרה, שקיפות ואומץ מקצועי.
השינוי, כאמור, החל השנה.
במהלך השנה עלה שמו של בלט לכותרות – לא בזכות חקירה גדולה, אלא בעקבות עימות מתוקשר עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
השר סירב לקדם בדרגה את יד ימינו של בלט – רפ"ק רינת סבן. בתגובה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התערבה באופן חסר תקדים, ואיימה להצטרף לעתירה נגד השר אם לא יחתום על הקידום.

גם בלט, שהיה "חם" על קידומה של סבן, לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו, ובאיגרת ששלח לפקודיו אחרי פרסום מעורבתה של מיארה כתב: "לא נאפשר מצב שבו חוקרים או קצינים ייפגעו בשל עבודתם המקצועית או יורתעו, גם כאשר היא נוגעת לדמויות ציבוריות או לבעלי שררה. אחריותנו הלאומית – להיות מגדלור של יושרה ומקצועיות".
אלא שבזמן שהוא קרא להיות "מגדלור של יושרה", נדמה כי אותו אור החל להחוויר. גורמים במערכת טוענים כי ההתערבות הישירה של היועמ"שית לצד הקשר האישי-מקצועי ההדוק בינה לבין בלט – עוררה סימני שאלה קשים.
כיצד ייתכן כי אדם המחזיק בתפקיד כה רגיש במערכת אכיפת החוק מאפשר למי שמעורבת במאבק פוליטי נגד השר הממונה עליו להיות שחקנית פעילה בזירה הפנימית של המשטרה? ובכן, שאלה זו נותרה ללא מענה.

עוד ניתן רק לתהות האם ניצב בלט דיווח לגורמים מוסמכים על מעורבות היועמ"שית בהרב-מיארה בעניינים הנוגעים ישירות לפיקודו? כיצד התאפשר שמי שמכהנת בתפקיד ממלכתי תסייע, בפועל, למהלך הנוגע לעתירה פוליטית נגד השר לביטחון לאומי? ומה חושב בלט על כך שיד ימינו פנתה לבג"ץ נגד השר והמשטרה באמצעות עמותות פוליטיות? האם זהו ביטוי ל"מגדלור של יושרה" – או חציית קו אדום?
פרשת שדה תימן עליה אמון בלט שמידר את כלל צמרת המשטרה, העצימה עוד יותר את התחושה שמשהו באיזון שבין חוק, מוסר ואינטרסים השתבש בדרך. בועז בלט הוא ללא ספק אחד הקצינים הבולטים במשטרה – איש מקצוע עם קבלות, שקידומו נבע מהצטיינות והישגים.
אבל בשנה האחרונה, לפי עדויות מתוך המשטרה, מתגבשת תחושה כי השלטון והכוח שצבר שינו את ה-DNA המשטרתי שהוביל אותו למעלה. האם מדובר בקצין שעדיין מאמין ביושרה כערך עליון, או באיש מערכת שאיבד את המצפן בין מוסר לפוליטיקה?
