accessibility-icon
share-icon
צילום: נסר חיאדרי

המשטרה מנעה את הקרנתו של הסרט "לוד" שמסית נגד חיילי צה"ל

אורנית פורן סויסה

אורנית פורן סויסה

טו חשון ה'תשפו (06.11.25)

5

5

like

0

dislike

הסרט "לוד", המציג את חיילי צה"ל ככובשים ומבטל את הנרטיב הישראלי, נאסר להקרנה בהיכל התרבות בסכנין • המשטרה הודיעה לראש העיר כי הסרט לא יוקרן במימון ציבורי • יוצר הסרט רמי יונס תקף את ראש העיר ופנה לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה - אך בקשתו נדחתה


פורסם הערב (חמישי) בחדשות 14: הסרט "לוד" היה אמור להיות מוקרן היום בהיכל התרבות בעיר סכנין. הסרט, שמציג את גרסת הסיפור הפלשתיני, מתאר את חיילי צה"ל ככובשים שגירשו מבתיהם את תושבי לוד, ובהם נשים ורוצחים, ומבטל לחלוטין את הנרטיב הישראלי.

הסרט, שמתואר כנע בין חזון למציאות, כולל תכנים מסיתים נגד חיילי צה"ל ונגד המדינה, ונאסר לשידור בעבר. לפני כשנה תוכננה הקרנתו בתיאטרון יפו, אך המשטרה הודיעה כי היא לא תתאפשר במקום ציבורי הממומן מכספי ציבור – והאירוע בוטל. גם היום הודיעה המשטרה לראש עיריית סכנין כי ההקרנה מבוטלת.

ראש העיר העביר את ההודעה לבמאי הסרט, רמי יונס, הידוע בדעותיו האנטי-ציוניות ובהצגת עובדות מעוותות ושקריות. הוא הבהיר כי הסרט לא יוקרן במוסד ציבורי בעיר. הדברים עוררו סערה תקשורתית רחבה – בתקשורת הכתובה, בעיתונות וברשתות החברתיות – והשניים עלו לעימות בשידור.

maximize-image
images-count1+
שר התרבות והספורט מיקי זוהר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך השיחה אמר ראש העיר ליונס כי רק צו בית משפט יאפשר את הקרנת הסרט. יונס האשים את ראש העיר בתמיכה בימין הקיצוני, ולאחר הריאיון פרסם בחשבון האינסטגרם שלו פוסט חריף שבו כתב: "אוי לעיר סכנין שזה ראש העיר שלה". הוא הודיע כי פנה לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה – אך בקשתו נדחתה.

בסופו של דבר, הסרט לא הוקרן בהיכל התרבות בסכנין. בשלב זה יש עתירה דחופה בעניין נגד ראש העירייה. מערכת חדשות 14 פנתה למשרד התרבות והספורט כדי להבין מדוע לא נאכפת הפקודה האוסרת הקרנת סרטים בעלי תכנים מסיתים במוסדות ציבוריים, והתקופה שהתקבלה מובאת במלואה.

maximize-image
images-count1+
שי גליק, מנכ"ל בצלמו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "הסרט "לוד" כלל לא הובא בפני המועצה לביקורת סרטים ומשכך לא נאסר על ידה להקרנה בעבר. באשר לפנייתכם ביחס להקרנה הכוללת שיח עם במאי הסרט, אין בידי המועצה נתונים המאפשרים לקבוע אם מדובר בהקרנה המצריכה את אישור המועצה, שכן בהתאם לפקודה לא כל הקרנה מחייבת אישור. הנוהל גובש על ידי המועצה בשיתוף עם הלשכה המשפטית של המשרד, והוא מבוסס על הדין ועל נוהג העבודה שהשתרש במועצה לאורך השנים".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "רמי יונס הינו אדם מסית וקיצוני והסרט לוד הינו סרט שמעלים את מדינת ישראל ואמור להישלח לפח האשפה של ההיסטוריה. אני מודה למשטרת ישראל ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שעשו הכול כדי למנוע הסתה. אני קורא לעצור את רמי יונס ולשים אותו בכלא על קריאה לאלימות והסתה שוב ושוב נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. בנוסף, אני קורא לשר התרבות מיקי זוהר להבהיר למועצה לביקורת סרטים שעליה לעשות את עבודתה או לפזר אותה. לא ייתכן שייעוץ משפטי ינסה למנוע את קיום החוק ולאפשר משדרי הסתה ושנאה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News