על רקע הצפי להרחבת הסכמי אברהם: פסגה היסטורית התקיימה אתמול (חמישי), בהשתתפות אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות, יחד עם שרי האנרגיה של ארה״ב, יוון וקפריסין. השרים דנו ביצירת מסדרון תשתיות ואנרגיה שיהווה ציר עוקף למתקפות החות'ים מדרום, ולאיראנים מצפון. בנוסף, דנו בהסכם ייצוא גז מישראל לקפריסין – לראשונה, ייצוא גז ישראלי לאירופה.
הפסגה מתקיימת בפעם הראשונה מזה מספר שנים, על מנת לחזק את התיאום ואת שיתופי הפעולה האזוריים בהובלת בעלת הברית המרכזית של ישראל, ארה"ב. בין הנושאים המרכזיים בהם דנו: קידום מסדרון IMEC – מסדרון אנרגיה ותשתיות שיגיע מהמזרח, דרך סעודיה, ישראל, ועד קפריסין, יוון ואירופה.

הנתיב החדש יהווה ציר עוקף לנתיבי הסחר הקיימים: מדובר במהלך שיגוון, ירחיב ויוזיל את עלויות האנרגיה עבור אירופה. מסדרון ה-IMEC, שמהווה חלק מהותי בהרחבת הסכמי אברהם, יהפוך את ישראל למדינת מפתח בין מזרח למערב ויחזק את מעמדה המדיני באזור.
בנוסף, השרים דנו על קידום צינור גז טבעי מישראל לקפריסין, מהלך שיאפשר לראשונה לייצא גז ישראלי למדינה אירופאית. ישנה תכנית עתידית להרחיב קו זה עד יוון ומשם לאירופה, וכך לגוון ולהרחיב את מקורות האנרגיה ביבשת. נושא נוסף שעלה, קידום כבל חשמלי תת ימי, שיחבר את ישראל לאירופה דרך קפריסין, ויאפשר למדינת ישראל לקבל גיבוי מרשתות החשמל באירופה בעתות חירום.

שר האנרגיה והתשתיות וחבר הקבינט אלי כהן אמר כי בכוונתו "להמשיך להשתמש במשק האנרגיה ככלי לקידום אינטרסים מדיניים". כהן הדגיש כי הוא בטוח שהפסגה ההיסטורית "תתרום להגברת היציבות והשגשוג במזרח התיכון".
