ערב הסעודית מנהלת משא ומתן מתקדם עם ממשל טראמפ על הסכם הגנה הדדי שדומה לזה שנחתם עם קטאר בחודש שעבר, כך דיווח היום (שישי) הפייננשל טיימס (FT) על סמך מקורות המעורים בדיונים.
הממלכה מקווה לחתום על ההסכם במהלך ביקורו הצפוי של יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS) בבית הלבן בחודש הבא, מה שיהווה שדרוג משמעותי בשיתוף הפעולה הביטחוני בין ריאד לוושינגטון.

ההסכם המדובר, שצפוי להיות "איתן" יותר מההסכמים הקיימים, יכלול התחייבות אמריקאית להתייחס לכל מתקפה על ערב הסעודית כאיום ישיר על "השלום והביטחון" האמריקני, בדומה לצו הנשיאותי שחתם טראמפ עם קטאר.
הצו לקטאר, שכונה "Assuring the Security of the State of Qatar", מחייב את ארה"ב לנקוט "כל אמצעים חוקיים ומתאימים – דיפלומטיים, כלכליים, ואם נדרש, צבאיים" – כולל תכנון תגובה מהיר של כוחות אמריקאיים. ההסכם נחתם על רקע התקיפה הישראלית על דוחא בספטמבר.

בכיר בממשל טראמפ אישר ל-FT: "יש דיונים על חתימה על משהו כאשר יורש העצר יגיע, אך הפרטים עדיין בתהליכי שינוי". הבית הלבן ומשרד החוץ סירבו להגיב על פרטי העסקה, אך משרד החוץ הדגיש כי "שיתוף הפעולה הביטחוני עם הממלכה הוא בסיס איתן באסטרטגיה האזורית שלנו", ווושינגטון "מחויבת לביטחון האזור ותמשיך לעבוד עם ערב הסעודית כדי לפתור סכסוכים, לקדם אינטגרציה אזורית, ולמנוע מקלט בטוח לטרוריסטים". שגרירות סעודיה בוושינגטון לא הגיבה.
ערב הסעודית מבקשת הסכם הגנה כזה זה שנים, כחלק ממאמצים לנרמל יחסים עם ישראל – תהליך שנקטע על ידי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023 והמלחמה בעזה. הממלכה בילתה חודשים במשא ומתן עם ממשל ביידן, אך הדרישה הישראלית להסכם הגנה סוכלה. הנסיך מוחמד, שהאשים את ישראל ב"רצח עם" בעזה, קבע כי נורמליזציה תתרחש רק עם הקמת מדינה פלשתינית.

כעת, המשא ומתן מתחדש עם טראמפ, שמקדם הסכמים עצמאיים – אולי דרך צו נשיאותי, ללא צורך באישור סנאט. פיראס מקסאד, מנהל המזרח התיכון בקבוצת אירואסיה, אמר: "אני מצפה להתקדמות דומה להסכם עם קטאר. הם עובדים על משהו הרבה יותר חזק, שכולל שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני משופר". מקסאד ציין כי זה חיוני לתוכניות הפיתוח של MBS, בשווי טריליון דולר.
עם זאת, חוסיין איביש ממכון מדינות המפרץ הזהיר כי דרישת טראמפ לנורמליזציה עם ישראל עלולה להיות נקודת מחלוקת: "זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להתגבר על זה – כי כל מה שטראמפ צריך לעשות הוא להחליט שזה רעיון טוב. אבל אנחנו עדיין לא שם".
ההסכם מגיע על רקע חששות גוברים במפרץ ממחויבות אמריקאית: התקיפה הישראלית על קטאר, שבה נמצא הבסיס הצבאי הגדול ביותר של ארה"ב באזור, זעזעה את המדינות העשירות בנפט, שרואות בוושינגטון ערובה הביטחונית. קטאר הייתה מעורבת גם במלחמת ישראל-איראן ביוני, כאשר איראן תקפה את הבסיס האמריקאי כנקמה על הפצצות טראמפ על אתרי גרעין איראניים.

ב-2019, ארה"ב לא הגיבה באופן משמעותי להתקפת טילים איראנית על תשתיות נפט סעודיות, מה שהפחית את האמון. לאחרונה, ערב הסעודית חתמה על הסכם הגנה הדדית עם פקיסטן הגרעינית, אות סהר לארה"ב ולישראל על גיוון בריתות. מקסאד כינה זאת "איתות ברור: אין אלטרנטיבה לארה"ב, אבל צריך לסתום חורים".
ערב הסעודית היא קונה גדולה של נשק אמריקאי: במאי חתמה על עסקה בשווי 142 מיליארד דולר – הכפולה מתקציב ההגנה שלה ל-2024 – הכוללת יכולות אוויר, הגנה מפני טילים וביטחון ימי. טראמפ תיאר זאת כ"עסקת ההגנה הגדולה בהיסטוריה". הביקור של MBS יהיה הראשון מאז 2018, כאשר פיתח קשרים חזקים עם טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר.
