מעל 1,000 ילדים חלו השבוע מהרעלת מזון לאחר שאכלו ארוחות צהריים חינמיות בבתי ספר במחוז מערב ג'אווה שבאינדונזיה. כך מסרו היום (חמישי) הרשויות במדינה. מדובר במבוכה נוספת לתוכנית הארוחות החינמיות של הנשיא פרבובו סוביאנטו, שהושקה השנה בעלות של מיליארדי דולרים ומעוררת ביקורת גוברת.
המקרים החלו בשבוע שעבר, אז הורעלו 800 תלמידים לאחר שאכלו ארוחות צהריים בבתי הספר. השבוע התפרצו מקרי הרעלה נוספים בהם הורעלו 470 תלמידים, למחרת נרשמו שלוש התפרצויות נוספות שפגעו בלפחות 580 ילדים.

דדי מוליאדי, מושל מחוז מערב ג'אווה, מסר ל"רויטרס" כי "מקרי ההרעלה דווחו בארבעה אזורים שונים". הוא הוסיף: "בתי החולים קטנים ומוצפים בתלמידים חולים". בעקבות זאת הכריזו הרשויות על מצב חירום בריאותי. דאדן הינדאיאנה, ראש הסוכנות אשר מפקחת על התוכנית, ציין כי "מטבחים שבהם התגלו מקרי הרעלה הושעו מפעילות".
לדברי מוליאדי, הסיבה להרעלה היא משום שחלק מהטבחים נאלצו להכין כמויות גדולות של מנות עבור תלמידים הלומדים במרחק רב מבית הספר. הדבר אילץ אותם להתחיל בבישול בשעות הלילה, לעיתים יום שלם לפני ההגשה – מה שגרם ככל הנראה להתפתחות החיידקים במזון.

כיום נהנים מעל 20 מיליון תלמידים מתוכנית הארוחות, שתקציבה עומד על למעלה מ-10 מיליארד דולר וצפוי להכפיל את עצמו בשנה הבאה. היעד הממשלתי הוא להאכיל 83 מיליון תלמידים עד סוף השנה.
אחת התלמידות שהורעלה, סיפרה ל"רויטרס" כששהתה באולם ספורט שהוסב למרכז טיפולים מאולתר: "אתמול, אחרי שאכלתי ארוחת צהריים בבית הספר, הרגשתי בחילה וכאבי ראש. אני חוששת שזה יקרה שוב – אני רוצה שהתוכנית תיפסק".
