המחאות בישראל הופכות אלימות יותר ויותר ונראה כי מפגיני השמאל הקיצוני אינם חוששים עוד מהמשטרה, בגיבוי הפרקליטות ובתי המשפט שנוטים לשחררם בקצב מסחרר. דוגמא נהדרת לקלות בה משתחררים פעילי השמאל היא תושב רמת גן שנעצר בסוף השבוע בחשד לתקיפת ח"כ אלי דלל. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו אך בית משפט השלום וגם המחוזי שחררו אותו. האירוע החמור בו הותקף חבר כנסת בישראל – הסתיים בעצם בלא כלום.
דוגמא נוספת היא יולנדה יבור אותה מכנים במשטרה "עבריינית סדרתית". יבור שנעצרה בעקבות פוסטים של הסתה – שוחררה גם היא בהחלטת מחוזי ובניגוד לדעת המשטרה. ואם תהיתם, יבור חזרה לסורה וממשיכה לפרסם פוסטים שנויים במחלוקת ברשתות.
ל-C14 הגיע מידע לפיו מאות תיקים של התפרעויות אלימות במחאות והפרות סדר מונחים חודשים ארוכים על שולחן הפרקליטות, מבלי שהתקבלה החלטה על הגשת כתבי אישום וזאת למרות המלצת המשטרה. לפי גורם בכיר במשטרת ישראל, מדובר בתופעה החורגת מהנורמה ומחלישה את ההרתעה נגד פורעי החוק.

"שוטרי וקציני משטרת ישראל מתמודדים בשנים האחרונות עם גל הפגנות והפרות סדר בקנה מידה שלא נראה שנים", מציין הגורם. "השוטרים עושים כל שביכולתם לאפשר לציבור לממש את זכות המחאה, תוך שמירה על שלום הציבור וביטחונו – ולעיתים אף סופגים אמירות קשות ופוגעניות".
לדבריו "בתקופה האחרונה אנו עדים למקרים חוזרים ונשנים של מחאות שהופכות לאלימות, שבהן מפרי הסדר חוצים את גבולות החוק ופוגעים ברכוש ובגוף. השוטרים מחויבים לעצור פורעי חוק ולגבש ראיות כדי להביאם לדין, אך לצערנו הפרקליטות אינה ממהרת למצות את הדין".
גורם נוסף מציין כי עיכוב הטיפול בתיקים גורם למאות תיקי מחאות להישאר על מדפי הפרקליטות חודשים ארוכים, דבר שמחליש את ההרתעה ושולח מסר מוטעה למפרי החוק כאילו מעשיהם הם בגדר הנורמה וחופש המחאה והביטוי.

במשטרה קוראים לציבור המוחים לממש את זכותם בצורה חוקית בלבד, ומדגישים כי הם דורשים מהפרקליטות לממש את חובתה במהירות, על מנת להבטיח אכיפה יעילה וליצור הרתעה אמיתית.
"מה שאנו רואים ואיש לא יוכל להתכחש לכך זה ששוטרי המשטרה עושים את מלאכתם, אבל גורמי התביעה מתמהמהים, והחוק נשאר תלוי ועומד. זו לא רק בעיה של אכיפה, זה מסר ברור: מי שחוצה את הגבול לא עומד בפני ההשלכות באופן מיידי", מציין הגורם.
תגובת הפרקליטות תובא כשתתקבל.
