לאחר שאמש סוכל ניסיון של איראן במועצת הביטחון של האו"ם למנוע את הפעלת מנגנון הסנאפבק (הסקנציות הכבדות), המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן הודיעה הערב (שבת) על השעיית שיתוף הפעולה עם הסוכנות לאנרגיה אטומית, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים.
על פי הודעת המועצה העליונה לביטחון לאומי, "למרות שיתוף הפעולה של משרד החוץ עם הסוכנות והצגת תוכניות לפתרון הבעיה, פעולותיהן של מדינות אירופה ישעו למעשה את נתיב שיתוף הפעולה עם הסוכנות".
ב-9 בספטמבר, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי הגיעה להבנות חדשות עם איראן בנוגע לחידוש פעילויות הפיקוח במתקני הגרעין במדינה, לאחר שהן הופסקו בעקבות התקיפות האוויריות במהלך מבצע "עם כלביא" בחודש יוני. מנכ"ל הסוכנות, רפאל גרוסי, ציין כי בפגישה שנערכה בקהיר עם שר החוץ של איראן, הוסכם על "צעדים מעשיים" שיאפשרו לחדש את הביקורות – אך כאמור הערב המועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן הלכה למעשה ביטלה את ההסכם.

בתוך כך, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י הכחיש הערב בפני סוכנות הידיעות את הדיווחים על דיבור ישיר עם שליחו של הנשיא טראמפ סטיב וויטקוף. הוא אמר כי "מסרים מוחלפים בין איראן לארצות הברית באמצעות מתווכים בעת הצורך".
לפי העיתון, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י שלח ב-16 בספטמבר לשליחו של טראמפ סטיב וויטקוף הצעה מפורטת ל"עסקה זמנית" ומתווה להסכם סופי בנושא תוכנית הגרעין. ההצעה האיראנית כולל שני שלבים מיידים לישום עד ה-28 בספטמבר, ומתווה להמשך.
במסגרת ההצעה, המשטר מעוניין בחידוש משא ומתן לעסקה זמנית שתכלול "התחלה" של הוצאת והקטנת מאגר האורניום המועשר שלו ברמה גבוהה (60% ומעלה), בתמורה להפסקת הלחץ האירופי להחזרת הסנקציות ופתיחת דלת להסרת חלק מהן.
כדי לאפשר "זמן ומקום" למשא ומתן על פי הדיווח, איראן מציעה להאריך את תוקפה של החלטת מועצת הביטחון 2231 (הפעלת הסנאפבק) בחודשים ספורים, מה שיאפשר לאירופה לשמור על כוחה להחזיר סנקציות אך ימנע פעולה מיידית.
