המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט נעם סולברג, הביע היום (רביעי) עמדה ברורה שאינה משתמעת לשני פנים – מערכת המשפט בישראל חייבת תיקון, לדבריו: "חובה לעשות זאת, המערכת אינה מושלמת".

מה גרם לשופט נעם סולברג לפתח 'עמוד שדרה' נגד עמית בבג"ץ?
הביקורת הברורה נאמרה בטקס שנערך לפתיחת שנת המשפט, סולברג ציין כי לעיתים נדמה לו שהמערכת היא "כאש אוכלת": "כמעט בכל מקום שאליו אפנה את מבטי אני רואה שיבושים, מכאובים, עוולות ותקלות". הוא תהה האם ניתן לגשר על הפערים, והוסיף: "אין בידינו נוסחת קסם לפתרון המחלוקת, ואין בידי מתווה סדור. דבריי הם חומר למחשבה – ואם לא יועילו, ודאי שלא יזיקו".

מנגד, שר המשפטים יריב לוין, שנכח בטקס, מתח ביקורת חריפה על מערכת המשפט. "אין דרך לכפות יחסי אמון במקום בו הם אינם קיימים", אמר. הוא התייחס גם להתערבות בית המשפט בענייני הרשות המחוקקת: "בית המשפט הפך את עצמו בחוסר סמכות למחוקק – הליך החקיקה בכנסת הפך למעין המלצה. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת ודוגמה ברורה לליקוי המאורות".

יריב לוין: אין דרך לכפות יחסי אמון במקום בו הם אינם קיימים
כזכור, במאי השנה הזהיר סולברג מפני הפיכתו של בית המשפט לשחקן בזירה הפוליטית והדגיש את עיקרון הפרדת הרשויות. עמדתו הברורה נמסרה בדיון בבג"ץ בנושא פטוריו של ראש השב"כ לשעבר רונן בר. השופטים הכריעו ברוב נגד, אך סולברג, שהיה בדעת מיעוט, התנגד להחלטה.
