מחקר חדש של מעבדת המחקר ההומניטרי באוניברסיטת ייל חושף כי ילדים אוקראינים שנחטפו בידי רוסיה "הועסקו" במפעלים ובמחנות להכשרה צבאית, שם נדרשו לסייע בייצור רחפנים, גלאי מוקשים, רובוטים וציוד צבאי נוסף עבור הכוחות הרוסיים.
הדו"ח מצביע על 210 מתקנים שונים – בהם בסיסים צבאיים, מחנות נוער ואתרי חינוך מחדש ששימשו לגירוש, אימוץ כפוי והטמעת ילדים אוקראינים שנחטפו מאז תחילת הפלישה.

באחד המקרים, ילדים שנלקחו ל"מרכז הילדים הכל-רוסי 'שינוי'" במחוז קרסנודר, אולצו להשתתף בפעילות ייצור צבאית. לפי הממצאים, יותר מ-300 ילדים ממחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה הועברו לשם מאז 2022. במחנה זה פעלו תוכניות שונות בהובלת יונרמיה, קבוצת נוער צבאית הנתמכת על ידי משרד ההגנה הרוסי.
בנוסף לייצור הציוד, ילדים עברו הכשרה במבנה, כלי נשק ורפואה טקטית. תמונות לוויין מ-2025 הראו התארגנויות של ילדים במסגרות צבאיות, כולל שימוש בציוד מגן ונשק.

הדו"ח מתאר גם את פעילותו של מרכז "פטריוט צעיר" מחוץ למוסקבה, שנפתח ב-2023 ומנוהל ישירות על ידי הקרמלין. במקום נערכו שיעורי "חינוך מחדש", אימוני נשק ותרגילים צבאיים. ילדים מאזורי אוקראינה הכבושים נלקחו למרכז, שם חולקו ל"מחלקות" וצולמו כשהם לובשים ציוד טקטי.
רוב המתקנים שנחשפו נמצאים בבעלות ממשלת רוסיה, אך נמצאו גם מלונות פרטיים ואתר דתי בבעלות הכנסייה האורתודוקסית ששימשו לתכליות אלה.

דו"ח קודם של ייל כבר הצביע על כך שמטוסים בשליטת הקרמלין שימשו להובלת ילדים חטופים. גורמים אוקראינים מעריכים כי כמעט 20,000 ילדים נחטפו מאז הפלישה, אך המספר עשוי להיות גבוה בהרבה.
אנדריי ירמק, ראש לשכתו של זלנסקי, אמר: "ילדים הם הקורבנות הפגיעים ביותר. הם עברו טראומה, גירוש, חינוך מחדש ואימוץ בלתי חוקי. רוסיה מתכננת להשתמש בהם כנשק נגד אוקראינה ואירופה".
