ראש ממשלת אלבני אדי ראמה, חשף ביום חמישי האחרון כי שרת הרכש הציבורי החדשה בממשלתו לא תהיה אדם, אלא דמות בינה מלאכותית בשם "דיאלה". מדובר בצעד חסר תקדים שבמסגרתו תוכנה וירטואלית תנהל את כל המכרזים הציבוריים במדינה, במטרה להבטיח תהליך נקי משוחד, איומים או ניסיונות השפעה פסולה.
ראמה, שנכנס כעת לכהונתו הרביעית הסביר כי דיאלה, שמשמעות שמה באלבנית היא "שמש", תהפוך לחברת הקבינט הראשונה שאינה פיזית, אלא דיגיטלית. לדבריו, "היא תעזור להפוך את אלבניה למדינה שבה מכרזים ציבוריים נקיים ב-100% משחיתות", כך פורסם ברוייטרס.

הענקת חוזים ציבוריים נחשבת במשך שנים לאחד ממוקדי השחיתות הבולטים במדינה הבלקנית. לפי מומחים, אלבניה הפכה למרכז פעילות של כנופיות הפועלות להלבנת הון שהגיע מסחר בינלאומי בסמים ובנשק.
תדמית זו פגעה במאמצי הממשלה לקדם את הצטרפותה לאיחוד האירופי, יעד עליו חותר ראמה עד שנת 2030, אך פרשנים מעריכים כי מדובר ביעד שאפתני מדי. למרות ההצהרות, הממשלה לא סיפקה פרטים על מידת הפיקוח האנושי שיופעל על דיאלה, ולא התייחסה לסיכונים כי ניתן יהיה לתמרן או להשפיע על הבוט.

דיאלה הושקה בתחילת השנה כעוזרת וירטואלית בפלטפורמת e-Albania, המעניקה שירותים לאזרחים ולעסקים. היא מופיעה בדמות דיגיטלית לבושה בלבוש אלבני מסורתי, מעניקה סיוע באמצעות פקודות קוליות, מנפיקה מסמכים רשמיים עם חותמות אלקטרוניות, ובכך מפחיתה עיכובים בירוקרטיים.
ההחלטה עוררה חילוקי דעות וסערה ברשת. גולש פייסבוק כתב כי "אפילו דיאלה תושחת באלבניה", ואחר הוסיף בציניות: "הגניבה תימשך ודיאלה תואשם".
