היסטוריה במעלה אדומים: ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להגיע היום (חמישי) למעלה אדומים כדי לחתום על הסכם גג תקדימי שיאפשר את הבנייה בשטח E1, הנחשב לאחד השטחים האסטרטגיים והשנויים ביותר במחלוקת במדינת ישראל. לטקס הממלכתי, המהווה את השלב המוניציפלי האחרון לפני תחילת העבודות, יצטרפו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש עיריית מעלה אדומים גיא יפרח, ממלא מקום שר הבינוי והשיכון חיים כץ, שרים וחברי כנסת רבים נוספים.
אך מעבר לחשיבות התכנונית והדמוגרפית של האירוע, כל העיניים נשואות לנתניהו בציפייה דרוכה לשאלה אחת ויחידה: האם בלב המקום הסמלי הזה וביום ההיסטורי והראשון מסוגו – הוא יכריז על החלת ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון?

הסכם גג ראשון ביו"ש: הכפלת אוכלוסיית העיר
האירוע עצמו הוא ציון דרך היסטורי. זוהי הפעם הראשונה שממשלת ישראל חותמת על "הסכם גג" ביהודה ושומרון, מהלך המשקף הכרה אסטרטגית בחשיבות פיתוח ההתיישבות. מדובר באחת מתוכניות הבינוי הגדולות ביותר שידעה העיר מאז הקמתה, עם השקעה כוללת של כ-3 מיליארד שקלים.
במסגרת ההסכם, כ-420 מיליון שקלים יופנו לשדרוג תשתיות על קריטיות – כבישים, מים, חשמל ותחבורה, שיתנו מענה לשכונות החדשות. 340 מיליון שקלים נוספים יוקצו להקמת מוסדות ציבור ופיתוח שירותים קהילתיים, גם בשכונות הוותיקות. הסכם הגג צפוי להכפיל את אוכלוסיית מעלה אדומים, העומדת כיום על כ-36,000 תושבים, ולשם כך גובש מתווה ייחודי בין משרדי הממשלה לעירייה לקליטה מיטבית של התושבים החדשים.

החתימה היום מגיעה כחודש לאחר שוועדת המשנה להתיישבות של המנהל האזרחי אישרה לקדם שתי אבני דרך דרמטיות: בניית כ-3,400 יחידות דיור ב-E1, והסדרת היישוב החדש עשהאל שבדרום הר חברון.
הלחץ מימין גובר: "קבע עובדות בשטח"
הגעתו של נתניהו לשטח אינה מקרית, והיא מתרחשת בשיאו של לחץ פוליטי אדיר המופעל עליו מימין. רק בשבוע שעבר, חשף שר האוצר סמוטריץ' תוכנית אופרטיבית מפורטת, הכוללת מפות, להחלת החוק הישראלי על כ-82% משטחי יהודה ושומרון. "מדובר בתוכנית לקבוע עובדות בשטח ולחסל סופית את רעיון המדינה הפלשתינית", הצהיר סמוטריץ' וקרא לנתניהו ישירות: "כנס את הממשלה וקבל החלטה היסטורית".
אך באותו היום שבו הציג סמוטריץ' את תוכניתו, נתניהו מיהר להסיר את הדיון בנושא מסדר יומה של הערכת מצב מיוחדת. על פי כתבנו המדיני, תמיר מורג, ההחלטה הגיעה לאחר מסרים דיפלומטיים ברורים ולחץ בינלאומי כבד. אזהרות חריפות הגיעו ממדינות המפרץ, לפיהן מהלך כזה יפגע קשות ביחסים עם איחוד האמירויות ויסכן את הסכם הנורמליזציה המתגבש עם סעודיה. למרות שגורם מדיני ניסה למסמס את הדיווח בטענה שמדובר ב"עומס בלו"ז", סמיכות האירועים לא הותירה מקום לספק.

גם מתוך הממשלה הלחץ גובר. באותה ישיבה התעמת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עם ראש הממשלה ודרש "למוטט את הרשות הפלשתינית ולהחיל ריבונות עכשיו", גם במחיר פגיעה בסיכויים לנורמליזציה.
מסרים מוושינגטון
הזירה האמריקנית מציגה תמונה מורכבת. מצד אחד, מזכיר המדינה האמריקני, מרקו רוביו, סירב למתוח ביקורת ישירה על ישראל. הוא כינה את תוכניות הריבונות "משהו שנדון בקרב גורמים מסוימים בפוליטיקה הישראלית" והבהיר: "אני לא הולך לחוות על כך דעה היום".
מצד שני, בשיחה עם כתבנו המדיני, פרסם שגריר ארה"ב האקבי הבהרה מפתיעה: "ארצות הברית מעולם לא ביקשה מישראל שלא להחיל ריבונות". הוא הוסיף כי ארה"ב מכבדת את ישראל כמדינה ריבונית. המסרים הסותרים לכאורה מותירים לנתניהו מרחב תמרון, אך גם מציבים בפניו דילמה קשה.

היום, במעלה אדומים, כל הלחצים הללו יתנקזו לרגע אחד. האם נתניהו יסתפק בחתימה על הסכם הבנייה, צעד היסטורי וחשוב כשלעצמו, או שינצל את המעמד הסמלי כדי להכריז על הצעד שרבים בקואליציה ובבסיס הפוליטי שלו דורשים? התשובה, כך נראה, תינתן בשעות הקרובות על אדמת E1.
