accessibility-icon
share-icon
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | קרדיט: רויטרס
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | קרדיט: רויטרס

לקראת פיצוץ? דיווח: השיחות בין איראן למדינות אירופה כשלו

שמואל קוגן

שמואל קוגן

ב אלול ה'תשפה (26.08.25)

3

1

like

1

dislike

בפגישה שנערכה היום בז'נבה בין נציגי צרפת, גרמניה ובריטניה לבין עמיתיהם מאיראן, לא הושגו תוצאות סופיות ולא נרשמה התקדמות ימים ספורים לפני פקיעת המועד להפעלת מנגנון ה"סנאפבק" • לפי דיפלומט המעורה בפרטים, הצדדים ימשיכו בניסיון למצוא פתרון שימנע את חידוש הסנקציות של האו"ם על טהראן.


בפגישה שנערכה היום (שלישי) בז'נבה בין נציגי צרפת, גרמניה ובריטניה לבין עמיתיהם מאיראן, לא הושגו תוצאות סופיות ולא נרשמה התקדמות ימים ספורים לפני פקיעת המועד להפעלת מנגנון ה"סנאפבק", כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות האירופית "euronews". לפי דיפלומט המעורה בפרטים, הצדדים ימשיכו בניסיון למצוא פתרון שימנע את חידוש הסנקציות של האו"ם על טהראן.

הסנקציות שעלולות לשוב כוללות אמברגו נשק, הגבלות על פיתוח טילים בליסטיים, הקפאת נכסים, איסורי נסיעה על בכירים ואיסור על טכנולוגיות הקשורות לנשק גרעיני – בתחומי התקשורת, האופטיקה והחשמל. צעדים אלה עלולים להביא לשיתוק מוחלט של הכלכלה האיראנית, שכבר כעת מצויה בשפל, כאשר היום צנח שער הריאל לשפל חדש של 976,000 ריאל לדולר. האירופים דורשים מטהרן לחזור לשולחן המשא ומתן עם ארה"ב, לאפשר גישה מלאה לפקחי האו"ם ולספק תשובות בנוגע למאות קילוגרמים של אורניום מועשר ברמות גבוהות.

maximize-image
מתקן הגרעין בפורדו | צילום: MAXAR

הדאגה באירופה גברה מאז שטהרן ניתקה את שיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לפי ההערכות, אף על פי הישגיה הצבאיים של ישראל במבצע "עם כלביא" והפצצותיה של ארה"ב על מתקני הגרעין בנתנז, פורדו ואספהאן במהלך מבצע "פטיש חצות", נותר בידי איראן מלאי אורניום מועשר לרמה של 60% – רמה הקרובה לזו הנדרשת לייצור נשק גרעיני. טהרן ממשיכה לטעון את הנרטיב השקרי שלה כי תוכניתה נועדה למטרות "שלום" בלבד, אך היא המדינה היחידה שאינה מחזיקה נשק גרעיני ומעשירה אורניום ברמה זו.

איראן מצידה טוענת כי אין "בסיס חוקי "להפעלת המנגנון מצד אירופה, בטענה שהמערב לא עמד בהתחייבויותיו מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב־2018.

עקבו אחרינו גם ב-Google News