אוקראינה הגבירה בשבועות האחרונים את התקפותיה על מגזר האנרגיה של רוסיה וגרמה לשיבוש חמור ביכולת עיבוד הנפט של מוסקבה. לפי ההערכות, התקיפות על עשרה בתי זיקוק גרמו להפסקת פעילות של כ־17% מכושר הזיקוק הכולל של רוסיה – כ־1.1 מיליון חביות ביום, כך לפי דיווח שמתפרסם היום (שלישי) בסוכנות הידיעות האירופית euronews.
המתקפות האוקראיניות התמקד בבתי זיקוק, מסופי גז ואתרים צבאיים־תעשייתיים, וגרמו למחסור בדלק בכמה אזורים ברוסיה, כולל קרים שסופחה. ביום ראשון תקפה קייב מסוף גז באזור לנינגרד ובית זיקוק לנפט בסמארה, שבו מיוצרים בנזין, סולר ודלק סילוני לכוחות הרוסיים.

גורמים בשירותי הביטחון האוקראיניים אישרו כי ה־SBU והמנהל הראשי למודיעין הצבאי (HUR) עמדו מאחורי התקיפות. לדבריהם, הפגיעה במסופי הגז והנפט פוגעת בהכנסות המטבע הזר של מוסקבה, המשמשות למימון המלחמה.
מוקדם יותר החודש תקפה אוקראינה גם את בית הזיקוק הגדול של לוקאיל בוולגוגרד ואתרים נוספים בסרטוב וברוסטוב. הפגיעות נרשמות בזמן שברוסיה הביקוש לבנזין בשיא עונתי, מה שגרם למחסור חריף בתחנות דלק בדרום המדינה ובמזרח הרחוק ואף הוביל להחמרת איסור יצוא הבנזין ולהנהגת מערכת קופונים באזורים מסוימים.
