שר החוץ גדעון סער חנך היום (רביעי) את שגרירות ישראל בלוסאקה, בירת זמביה. השר סער ושר החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי של זמביה מולמבו היימבה נשאו דברים בטקס פתיחת השגרירות, בו השתתף גם אברם גרנט, מאמן נבחרת זמביה בכדורגל.
מדברי שר החוץ גדעון סער: "כבוד וזכות להיות כאן בלוסאקה ולפתוח את שגרירות ישראל. זהו רגע מרגש במיוחד להניף שוב את דגל ישראל – ולשמוע את ׳התקווה׳ כאן בזמביה, אחרי 52 שנה. זהו תחילתו של פרק חדש בין המדינות".
"היחסים בין המדינות לא נשענים רק על אינטרסים משותפים", הסביר שר החוץ, "הם נטועים גם בערכים משותפים. אלה יחסים בין שתי אומות של מאמינים: מאמינים במסורות עתיקות המבוססות על התנ״ך. זוהי ברית של מאמינים. ואני יודע שיחד נעשה דברים גדולים".
סער ציין כי "בימים אלה מדינות רבות באפריקה ממתינות לישראל שתפתח שגרירות בבירותיהן – ואנחנו בחרנו להתחיל בזמביה. הבטחתי זאת לעמיתי בינואר האחרון ואנחנו מקיימים זאת היום. אנחנו מאמינים שזמביה היא שותפה אסטרטגית לישראל בחלקה הדרומי של אפריקה. ואנחנו שתינו אומות מאמינות, בעלות שורשים חזקים, המאמינות בעתיד טוב יותר".


מוקדם יותר, במהלך פגישתם המשותפת, חתמו שרי החוץ של שתי המדינות על מזכר הבנות בין ישראל לזמביה. המזכר נחתם מתוך רצון להעמיק את יחסי הידידות ושיתוף הפעולה בין המדינות.
כזכור, לישראל הייתה שגרירות בזמביה בשנות ה-60 וה-70, שנסגרה במסגרת המגמה של צמצום מספר הנציגויות של ישראל באפריקה. מנגד, לזמביה קיימת שגרירות בישראל מאז שנת 2015.
