המלחמה בת 12 הימים בין ישראל לאיראן חשפה את חולשתו של חיל האוויר האיראני. כעת נדמה כי הרפובליקה האסלאמית נמצאת במרוץ לרכישת מטוסי קרב מתקדמים ולשיפור מעמדה הצבאי לפני הסבב הבא, כך דווח אתמול (שלישי) ב־"ניו ארב".
לפי הדיווח, ההתעניינות האיראנית במטוסי הקרב הסיניים גברה לאחר הופעת הבכורה המוצלחת של ה-J-10C בשירות חיל האוויר הפקיסטני, במהלך העימות הקצר מול הודו במאי. הצלחתו של המטוס, בצירוף הטילים המתקדמים, המחישה לטהרן את הפער בינה לבין שכנותיה.

ימים לאחר הפסקת האש ביוני הגיע שר ההגנה האיראני, עזיז נאצירזאדה, לבייג'ינג במסגרת כינוס ארגון שנחאי לשיתוף פעולה. לפי דיווח טייוואני לא מאומת, נאצירזאדה ביקש לרכוש מטוסי J-10C, ואף הביע עניין במטוסי J-16 מתוצרת שניאנג. עם זאת, ההערכה היא שסין תסכים לכל היותר למכירת מטוסי דור 4.5 – ולא מטוסי חמקן מהדור החמישי J-35, שכבר הוצעו לפקיסטן.
גם אם תתקדם עסקה, צפויים קשיים משמעותיים: עלות מטוס J-10 מוערכת בכ־50 מיליון דולר, והכלכלה האיראנית מתקשה לעמוד בהוצאה כזו. נוסף לכך, סין נזהרת מאוד ממכירת טכנולוגיה מתקדמת לאיראן – מחשש לתגובה מצד ארה"ב, ישראל ומדינות המפרץ, וכן מהאפשרות שטהרן תנסה להנדס את המערכות ולשלם בנפט במקום במטבע.
