בכיר במשרד החוץ האוסטרלי התקשר הלילה (בין שני לשלישי) לשגריר ישראל כדי להביע את אי ההסכמה של ממשלת אוסטרליה בעקבות גירוש שני דיפלומטים אוסטרלים משטחי הרש"פ כתגובה לביטול הוויזה לח"כ שמחה רוטמן. כך על פי דיווחים זרים.

עקב ביטול הוויזה לרוטמן: זה הצעד שננקט בישראל נגד אוסטרליה
לפי ה-AFR, שרת החוץ אוסטרלית, פני וונג, שהינה חלק ממשלת שמאל קיצונית, הצהירה כי אוסטרליה לא תסתייג מהחלטתה להכיר במדינה פלשתינית, בעוד שגורם בכיר נוסף במשרד החוץ, הארינדר סידו, העביר מסר דומה לשגריר ישראל, אמיר מימון.

וונג תקפה את ישראל ואמרה כי פעולותיה אינן מוצדקות וכי אוסטרליה לא תסתייג מלהצטרף למדינות אחרות בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בחודש הבא ולהצביע בעד הכרה במדינה פלשתינית.
"בזמן שבו שיח ודיפלומטיה נדרשים יותר מתמיד, ממשלת נתניהו מבודדת את ישראל ופוגעת במאמצים הבינלאומיים לקדם שלום ופתרון שתי המדינות", אמרה. לדבריה, "נמשיך לעבוד עם שותפים תוך תרומה לתנע בינלאומי לפתרון שתי המדינות, הפסקת אש בעזה ושחרור החטופים".

לעומת זאת, מנהיגת האופוזיציה סוסן ליי, שהתחייבה לבטל את החלטת ההכרה אם תגיע לשלטון, ציינה כי הידרדרות היחסים עם ישראל הינה רעה: "זוהי סיבה לכך שכל האוסטרלים צריכים להיות עצובים היום", אמרה.

שעות לפני טיסתו: אוסטרליה ביטלה את הוויזה של ח"כ רוטמן
"ישראל היא דמוקרטיה ליברלית במזרח התיכון ואנחנו צריכים לתמוך בהם ככאלה, והצעדים שנקטה ממשלת אלבנסה בימים האחרונים והקודמים לכך לא הוכיחו זאת. מדובר בחבר כנסת נבחר, וזהו דבר יוצא דופן לסרב לוויזה ואני לא ראיתי הסברים ממשרד הפנים שמסבירים את המתרחש כאן", הוסיפה מנהיגת האופוזיציה האוסטרלית.
היחסים בין 2 המדינות החריפו לאחר שאוסטרליה ביטלה את הוויזה של ח"כ שמחה רוטמן . בתגובה, שר החוץ גדעון סער החליט לשלול את אשרות השהייה של נציגי אוסטרליה ברשות הפלשתינית, תוך הנחיה לשגרירות ישראל בקנברה לבדוק בקפדנות כל בקשה לאשרה מצד גורמים אוסטרלים.

