accessibility-icon
share-icon
צילום: תוכנית 'אודם'
צילום: תוכנית 'אודם'

מהפך בפריפריה: הצעירים שמתקבלים ליחידות הכי מסווגות במדינה

דסק C14

דסק C14

כד אב ה'תשפה (18.08.25)

12

6

like

0

dislike

לראשונה מאז הוקמה תוכנית אודם, רוב המשתתפים מגיעים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית • גם שיעור הבנות בתוכנית שבר שיאים ועמד על 43%, בעקבות צעדים יזומים שננקטו בשנים האחרונות להגברת הנגישות לנוער מאזורים מרוחקים ולנערות בפרט


לראשונה מאז הקמתה של תוכנית "אודם", מיזם חינוכי להכשרת בני נוער לתפקידי מפתח טכנולוגיים בצה"ל, בשב"כ ובמוסד. רוב משתתפיה מגיעים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל. מנתונים שפורסמו לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ו, עולה כי 61%  מהמשתתפים במחזור הקרוב הם תושבי פריפריה.

במקביל, שיעור הבנות בתוכנית הגיע ל־43%, הישג יוצא דופן במסלול המשלב לימודי מדעים, טכנולוגיה והכשרה לשירות ביטחוני מסווג. זהו נתון שמסמן תפנית של ממש בגישה לתוכניות עילית חינוכיות וביטחוניות.

maximize-image
images-count5+
תמונה מהלימודים | צילום: תוכנית 'אודם'

תוכנית 'אודם', שמופעלת בקצרין תחת פיקוח משרד החינוך ובשיתוף מנהלת מפא"ת במשרד הביטחון, צה"ל, השב"כ והמוסד, מיועדת לבני נוער מצטיינים מכל רחבי הארץ. היא משלבת פנימייה תיכונית מדעית, לימודי תואר ראשון בהנדסה בטכניון, והכשרה לשירות משמעותי ביחידות הטכנולוגיות של מערכת הביטחון.

העלייה החדה במספר המשתתפים מהפריפריה אינה מקרית. היא תולדה של מדיניות ברורה להרחבת ההזדמנויות עבור בני נוער מאזורים שאינם נחשפים לרוב למסלולים כאלה. התוכנית השקיעה בשלוש השנים האחרונות ביצירת נגישות תרבותית, לוגיסטית ופסיכולוגית לנוער מהדרום, מהצפון ומיישובים כפריים, כולל סדנאות הכנה, ליווי מותאם בתהליכי המיון והכשרה מותאמת לחיים בפנימייה.

maximize-image
images-count5+
תמונה ממהלך הלימוד | צילום: תוכנית 'אודם

הצוות החינוכי בתוכנית פועל בכל רחבי הארץ כדי לאתר תלמידים מוכשרים. פעולות ההסברה כוללות סדנאות, ימי חשיפה ומפגשים עם משפחות וקהילות. הדגש מושם לא רק על ציונים, אלא גם על יכולת מנהיגות, אחריות אישית, מסירות ומוטיבציה לתרום לחברה.

התוצאה ניכרת כבר במחזור ד', שיפתח את לימודיו בספטמבר הקרוב: מרבית המשתתפים מגיעים מהפריפריה החברתית. 43% מהמשתתפים הן בנות, נתון שמהווה שיא מאז השקת התוכנית.

נוסף לכך, הופעלה סדנה טכנולוגית ייעודית לבנות העולות לכיתה ט', שנועדה להנגיש את עולם ההנדסה והחדשנות לנערות במטרה להגביר את השתתפותן בתוכנית. הסדנה כללה התנסות מעשית וחשיפה לעולמות תוכן מתקדמים, בסביבה תומכת ומותאמת.

maximize-image
images-count5+
התנסות תוך לימוד | צילום: תוכנית 'אודם'

התוכנית כוללת מסלול דו-שלבי: שלב ראשון: לימודים תיכוניים בכיתות י' עד י"ב בפנימייה בקצרין, עם מגורים, בגרות מדעית מלאה והכשרה במנהיגות וערכים. שלב שני, לימודים בטכניון בחיפה במסלול הנדסת חשמל, ולאחריהם שירות ביטחוני במסלולים הטכנולוגיים של צה"ל, שב"כ או מוסד.

במהלך שנות התיכון, לומדים התלמידים מתמטיקה, פיזיקה, אנגלית ובקרת מכונות ברמה של 5 עד 10 יחידות לימוד. ההכשרה אינה מתמקדת רק באקדמיה. מושם דגש על עבודה בצוותים, בניית חוסן אישי, חשיבה ביקורתית, קבלת החלטות בתנאי אי ודאות, ויוזמות חברתיות בתוך קהילת הפנימייה.

הפנימייה עצמה מספקת תנאים איכותיים, מסגרת חברתית תומכת, וליווי אישי, חינוכי, רגשי ואקדמי. כל חניך וחניכה מקבלים חונך אישי, שמלווה אותם בהיבטים לימודיים וחיים כאחד. ההנחה היא שהמסוגלות האישית ולא רק הידע הטכנולוגי, היא שתוביל להצלחה ארוכת טווח.

maximize-image
images-count5+
סיום תואר | צילום: קאנבה

מעבר ללימודים הפורמליים, לוקחים תלמידי אודם חלק במסלולי העשרה כגון, תוכנית "אודמטק" מהווה חלק בלתי נפרד מהכשרת התלמידים. בכל שנה, מוצג בפני החניכים "אתגר" טכנולוגי – בעיה מבצעית או אזרחית אמיתית שדורשת פתרון יצירתי.

התלמידים עובדים בצוותים על מחקר, פיתוח, בנייה ובקרה של מודלים, תוך שילוב מערכות אלקטרוניקה, מכניקה, תכנות ובינה מלאכותית. תוכנית זו מאפשרת לתלמידים לרכוש ניסיון ממשי בעולם ההנדסה והפיתוח, ולחבר בין הלימודים לבין עולם המעשה.

המטרה היא לא רק לפתור בעיה, אלא גם ללמוד כיצד לנהל צוות, לעמוד בלוחות זמנים, להציג רעיון ולשפר ביצועים. תלמידים נוספים משתתפים בנבחרת הדיבייט של 'אודם', קבוצת עילית המתמחה בדיון ציבורי בשפה האנגלית. התלמידים לומדים להציג טיעונים באופן חד, רהוט ומשכנע, להגיב במהירות, לנתח סוגיות מורכבות ולהתמודד עם לחצים.

maximize-image
images-count5+
טכנולוגיה צבאית | צילום: שאטרסטוק

הנבחרת משתתפת בתחרויות ארציות ובינלאומיות. הפעילות מחזקת כישורי תקשורת, עמידה מול קהל, ביטחון עצמי ועבודה בצוות, ומעניקה לתלמידים יתרון משמעותי בהמשך דרכם המקצועית והאקדמית.

בוגרי מחזור א', שסיימו את לימודיהם בתיכון בקיץ האחרון, מדגימים את הצלחת המודל: כ-80% מהחניכים התקבלו ללימודי הנדסה בטכניון. תלמידי המחזור הגיעו מיישובים שונים ברחבי הארץ, כולל ערים, קיבוצים, מושבים, כפרים דרוזיים ויישובים. במקביל, נרשמה עלייה בביקוש לתוכנית – ליותר מ־600 מועמדים ומועמדות שהגישו מועמדות למחזור הקרוב.

תוכנית 'אודם' פועלת תחת פיקוח משרד החינוך – מחוז צפון, האגף למחוננים ומצטיינים והאגף לחינוך התיישבותי. היא מוגדרת כ"תוכנית אחות" לתלפיות ונועדה לשרת את כלל המגזרים בישראל, בהתאם לדרישות השירות הביטחוני.

maximize-image
images-count5+
צילום: שאטרסטוק

המיזם מהווה עדות לכך שמדיניות חינוכית ממוקדת יכולה לשנות את המפה. העלייה הדרמטית במספר התלמידים מהפריפריה וההשתתפות ההולכת וגדלה של נערות. מראות כי כאשר ניתנת ההזדמנות הנכונה, הפוטנציאל צומח.

שר החינוך, יואב קיש: "לראות מחזור שלם בתכנית עילית טכנולוגית, שבו הרוב מהפריפריה וכמעט מחצית בנות – זו לא רק בשורה חינוכית, זו תזוזה של ממש במרכז הכובד של ההזדמנות הישראלית. משרד החינוך גאה להוביל עם שותפיו את תכנית 'אודם' כחלק מהמהלך הלאומי להרחבת מסלולי המצוינות, ולפתוח את השער לכישרון מכל קצוות הארץ".

עקבו אחרינו גם ב-Google News