accessibility-icon
share-icon
מתוך "ישראל הבוקר"

ברקע האיומים: האם ישראל בדרך לסבב נוסף באיראן?

רבקה שורק

רבקה שורק

כד אב ה'תשפה (18.08.25)

16

15

like

2

dislike

בכיר במודיעין לשעבר טען כי האיומים מטהרן אינם מעידים על עוצמה, אלא על מצוקה חמורה בעקבות הפגיעה בתשתיות הגרעין, משברים כלכליים ופנימיים ושעון חול מדיני שהולך ואוזל לקראת חידוש סנקציות האו"ם - אך האם מצב זה עלול להוביל את איראן לתקוף את ישראל? • צפו בריאיון


תא"ל במיל' יוסי קופרווסר ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר תיאר היום (שני) בריאיון לטל מאיר כי האיומים הנשמעים מטהרן על כך ש"הסבב לא הסתיים" אינם נובעים מעמדת כוח, אלא ממצוקה עזה ברפובליקה האסלאמית.

להערכתו, המשטר האיראני עדיין "מלקק את פצעיו" לאחר שספג מהלומה קשה בסבב הלחימה האחרון: "המתקנים הגרעיניים שלהם אינם ניתנים לשיפוץ ושיקום". קופרווסר הדגיש כי איראן מתמודדת במקביל עם שלל משברים פנימיים, ממחסור חמור במים ועד מצב כלכלי קשה.

maximize-image
images-count1+
חיילים באיראן | צילום: שאטרסטוק

הגורם המרכזי שמעורר כרגע בהלה בטהרן, לדברי קופרווסר, הוא שעון החול המדיני שאוזל במהירות: "עד סוף אוגוסט, כלומר נותרו להם רק כמה ימים, האירופאים מתכוונים לחדש את סנקציות האו"ם".

הוא ציין כי לבעלות בריתה של איראן, רוסיה וסין, אין יכולת למנוע את המהלך: "אם אכן יחודשו הסנקציות האלה, המצב הכלכלי באיראן, שהוא כבר חמור, יחמיר שבעתיים". בשל הלחץ הזה, האיראנים מפזרים איומים לכל עבר, כולל האפשרות הדרמטית לפרוש מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.

maximize-image
images-count1+
טילים איראנים |צילום:שאטרסטוק

עם זאת, הדגיש הבכיר במודיעין לשעבר: "אני תמיד אומר שצריך להיות מוכנים לכל דבר. למדנו לקח מ-7 באוקטובר: כשמישהו מאיים עלינו, כדאי לקחת את זה ברצינות".

קופרווסר סיכם באזהרה ברורה: השילוב המסוכן של תסכול, חולשה ולחץ עלול להוביל את המשטר האיראני לקבל החלטות מסוכנות: "מתוך המצוקה שלהם, יכול להיות שהם ינסו לעשות איזשהו משהו שיפגע גם בישראל. הם בהחלט מתוסכלים ביותר".

עקבו אחרינו גם ב-Google News