accessibility-icon
share-icon
צילום: גיא לויאן רשות הטבע והגנים
צילום: גיא לויאן רשות הטבע והגנים

השאלה שמשגעת את הרשת: למה אסור לדבר עם דולפינים?

רבקה שורק

רבקה שורק

כג אב ה'תשפה (17.08.25)

8

2

like

2

dislike

שאלה אחת, מטרידה ובלתי צפויה, משגעת את הרשת: למה אסור לדבר עם דולפינים? הסרטונים קצרים, האזהרות אפלות - אהבה, שברון לב, ומוות • אבל בזמן שמיליונים משתפים את המם כבדיחה, מעטים מכירים את הסיפור האמיתי מאחוריו


ברחבי הרשת צפה מחדש שאלה ישנה: למה אסור לדבר עם דולפינים? הסרטונים מדברים על אהבה, לב שבור, ואפילו התאבדות. אבל האם יש אמת מאחורי הסיפור המסתורי הזה, או שמדובר בעוד אגדה אורבנית שיצאה מפרופורציות?

השאלה הוויראלית "על מה אסור לדבר עם דולפינים?" מבוססת על סיפור אמיתי וטרגי משנות ה-60. במסגרת ניסוי במימון נאס"א, חוקרת צעירה בשם מרגרט האו לואט חיה במשך חודשים בצמוד לדולפין בשם פיטר, בניסיון ללמד אותו לדבר אנגלית.

הם חיו יחד במעבדה שהוצפה חלקית במים, ופיתחו קשר עמוק ואינטימי שחרג מגבולות המחקר. כשהמימון לפרויקט נגמר, הניסוי הופסק בפתאומיות. פיטר הופרד ממרגרט והועבר למתקן קטן ומבודד.

@ryanclarkinmindset What do the dolphin’s know that we don’t? 🐬 inspo & response to @Nocorious ⟡ #dolphin #conspiracytheory #dolphins ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs – Skittlegirl Sound

לפי העדויות, הדולפין נכנס לדיכאון עמוק. שבועות ספורים לאחר הפרידה, הוא צלל לתחתית הבריכה והפסיק לנשום, אקט שרבים, כולל מרגרט, פירשו כהתאבדות מתוך שברון לב.

והיום? ההנחיות ברורות

בעקבות מקרים כמו זה של פיטר, חלו שינויים חדים בגישה למחקר עם דולפינים ובממשק עם חיות בר בכלל. ארגונים בינלאומיים כמו NOAA האמריקאי פרסמו הנחיות שלפיהן אסור לשחות, לגעת או לנסות ליצור קשר עם דולפינים בטבע.

maximize-image
דולפינים, אילוסטרציה |צילום: מיטל מרקוביץ', מתנדבת עמותת דלפיס

הסיבות הן לא רק מוסריות, אלא גם פיזיולוגיות והתנהגותיות: אינטראקציה אנושית מפרה את המערך החברתי של הדולפינים, עלולה לגרום להם לאבד פחד טבעי מבני אדם, לחשוב שבני אדם הם מקור מזון, ולסכן את חייהם.

אז האם אסור לדבר עם דולפינים?

התשובה מורכבת. לא, הם ככל הנראה לא יתאהבו בכם ויקפצו מצוק. אבל כן, דולפינים הם יצורים רגישים, אינטליגנטיים ובעלי תודעה, כזו שכנראה יותר קרובה לשלנו ממה שנוח לנו להודות. אז כן, עדיף פשוט לתת להם את השקט שלהם.

עקבו אחרינו גם ב-Google News