ברקע הדיווחים על 7 הרוגים בתקיפה על מחבלי חמאס בסמוך לבית החולים אל-מעדני בעיר עזה שהתרחשה הלילה (בין שבת לראשון), כתבנו תמיר מורג מדווח: המשא ומתן בין ישראל-חמאס אמנם נכנס להקפאה באופן רשמי, אבל מאחורי הקלעים חילופי המסרים בין הצדדים נמשכים.
בימים האחרונים התקבלו בישראל איתותים מהמתווכות לפיהם חמאס מוכן להתגמש וללכת לעסקה חלקית, ככל הנראה על בסיס מתווה וויטקוף, שמדבר על 60 ימי הפסקת אש בתמורה לשחרור כמחצית מהחטופים – עשרה חטופים חיים ושמונה עשר חטופים חללים.

בבירור עם גורמים מדיניים בישראל מתברר שחמאס עדיין לא התגמש, אבל שהמסר שהתקבל מהמתווכות הוא שהן מאמינות שניתן להביא אותו לשם. השינוי הזה, לכאורה, אם אכן יגיע בעמדת חמאס, לא באמת מפתיע, כשמבצע "מרכבות גדעון" יצא לדרך – ישראל הודיעה מראש על קווי הסיום שלו, שלא כללו את כיבוש העיר עזה ויתר מעוזי חמאס, ולכן חמאס ידע כל העת שאין עליו איום השמדה אמיתי, בוודאי לא בטווח הזמן המיידי, וזו הסיבה שהוא סירב להתרגש.

במקביל להכנות לכיבוש עזה, נתניהו מבהיר: לא תהיה עסקה חלקית
כעת, בחמאס חשים שהאיום מוחשי יותר ומנסים לעצור את המהלך הצבאי של ישראל לפני שהטנקים יוצאים לדרך.
למרות זאת, בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו שבים וטוענים גם היום: העסקה החלקית ירדה מהפרק – אנחנו מוכנים אך ורק לעסקה מלאה שתכלול כניעה של חמאס, פירוקו מנשקו ושחרור של כל החטופים עד האחרון שבהם.

זה גם המסר, על פי גורם מדיני בכיר, שראש המוסד דדי ברנע העביר לפני כמה ימים לראש ממשלת קטר בדוחה. אבל מעניין לציין שנתניהו, למרות הדברים הללו, עדיין מסרב לדרישה של השר סמוטריץ' להעביר בקבינט החלטה רשמית שאומרת שישראל לא תעצור את המבצע להכרעת חמאס בשום תנאי – אלא תמורת כניעה מלאה ארגון הטרור.
במהלך השבוע החולף, הרמטכ"ל רב-אלוף אייל זמיר אישר את קווי המתאר המנחים של התוכנית לכיבוש העיר עזה, תוכנית שהוא עצמו התנגד לה בתקיפות בקבינט, ובהמשך השבוע הוא צפוי להגיע לפיקוד הדרום ולאשר את התוכניות הפרטניות.
כרגע נראה שישראל קרובה יותר ליציאה למהלך של הכרעה מול חמאס, או לפחות כיבוש העיר עזה, מאשר לעסקת חטופים.
