מנהיגי אירופה הודיעו היום (שבת) כי הם מוכנים לפעול לקראת פגישה תלת-צדדית בהשתתפות ארה"ב, אוקראינה ורוסיה, זאת לאחר שקיבלו תדרוך מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ על פסגתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באלסקה. בהצהרתם הדגישו המנהיגים את הצורך ב"ערבויות ביטחון מחוזקות" לאוקראינה ובהמשך קו ברור שלפיו "אסור לשנות גבולות בינלאומיים בכוח".
ההצהרה נחתמה על ידי נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה פרידריך מרץ, ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר, ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני, נשיא פינלנד אלכסנדר סטוב, נשיא המועצה האירופית אנטוניו קוסטה וראש ממשלת פולין דונלד טוסק. לדבריהם, הם מברכים על מאמצי טראמפ "לעצור את ההרג באוקראינה, לסיים את מלחמת התוקפנות של רוסיה ולהשיג שלום צודק ומתמשך".

זלנסקי חזר על ההצהרה בפוסט ברשת X, שבו קרא ל"שלום אמיתי" והזהיר מפני "הפסקות בין פלישות רוסיות". הוא הוסיף כי אמר לטראמפ שיש לחזק את הסנקציות אם לא תתקיים פגישה תלת-צדדית או אם רוסיה תנסה להתחמק מסיום הוגן של המלחמה.
במקביל, מספר מנהיגים אירופים הגיבו בתקיפות רבה יותר. שר החוץ הנורבגי אספנד בארת' איידה טען כי דברי פוטין בפסגה היו "קוד להצדקה הרוסית לפלישה הבלתי חוקית". ראש ממשלת צ'כיה פטר פיאלה אמר כי "פוטין עדיין מחפש הישגים טריטוריאליים מקסימליים והחייאת האימפריה הסובייטית". שרת החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס הוסיפה כי "המציאות היא שלרוסיה אין שום כוונה לסיים את המלחמה בקרוב", וציינה כי גם במהלך הפגישה נמשכו מתקפות רוסיות על אדמת אוקראינה.
