רגע לפני תחילת פגישת הפסגה הראשונה עם נשיא רוסיה פוטין באלסקה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (שישי) לשיח הצפוי: "משהו הולך לצאת מזה, אוקראינה תצטרך להחליט על השטח שלה".
בנוסף, הנשיא התייחס לתקיפות העצימות של רוסיה על אוקראינה בימים האחרונים: "אני חושב שהם רוצים משא ומתן, פוטין חושב שזה מעניק לו כוח – אני חושב שזה פוגע בו".

פסגת טראמפ-פוטין: כל מה שצריך לדעת לקראת הפגישה ההיסטורית
"אני שם לב שהוא מביא הרבה אנשי עסקים מרוסיה", אמר טראמפ על פוטין, "זה טוב, אני אוהב את זה כי הם רוצים לעשות עסקים, אבל לא עושים עסקים עד שנסדר את המלחמה".

גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס לפגישה הצפויה, אמר כי הגיע הזמן לסיים את המלחמה, והדגיש: "הפסגה בין טראמפ לפוטין צריכה לסלול את הדרך לשלום צודק".
המשלחת האמריקאית לפסגה, תכלול, מלבד הנשיא, 16 איש, הכוללת את מזכיר המדינה מרקו רוביו, שר האוצר סקוט בסנט, שר המסחר הווארד לוטניק, השליח המיוחד סטיב וויטקוף, וכן את ראש ה-CIA ג'ון רטקליף ודוברת הבית הלבן קרוליין לויט.

המשלחת הרוסית, שצפויה להקיף את פוטין בפסגה, מורכבת מחמישה בכירים: עוזר הנשיא יורי אושקוב, שר החוץ סרגיי לברוב, שר ההגנה, שר האוצר וראש קרן ההשקעות הישירות הרוסית. ההרכב מאותת כי סדר היום יכסה לא רק את המלחמה באוקראינה, אלא גם סוגיות ביטחוניות אסטרטגיות ואת שאלת הקלת הסנקציות.
כזכור, זוהי הפגישה הראשונה מאז 2021 בין מנהיגי ארה"ב ורוסיה, שמביאה את פוטין לאדמת ארצות הברית אחרי שני עשורים. מדובר בהזדמנות קריטית להציג את עמדות רוסיה וארה"ב, לדון בסוגיות ביטחוניות, בסנקציות, ובעתיד הסכסוך באוקראינה.
