חוקרים בארצות הברית חשפו ראיות שלפיהן רוסיה אחראית, לפחות באופן חלקי, לפריצה למערכת המחשבים של בתי המשפט הפדרליים – מערכת המנהלת מסמכים סודיים ביותר, בהם מידע שעשוי לחשוף מקורות ואנשים שהואשמו בפשעי ביטחון לאומי.
לא ברור אם מדובר בזרוע של המודיעין הרוסי בלבד או במבצע רחב יותר בשיתוף מדינות נוספות, אך מקורות מעורים מתארים מאמץ ארוך שנים לחדור למערכת. בין התיקים שנפרצו: חקירות פליליות בדרגים בינוניים בניו יורק ובאזורים נוספים, חלקם עם שמות משפחה ממוצא רוסי או מזרח אירופי.
החשיפה מתרחשת על רקע פגישה מתוכננת בין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הצפויה ביום שישי באלסקה, שם צפויים שני המנהיגים במאמצים לסיים את המלחמה באוקראינה.

במקביל, מנהלי מערכת בתי המשפט העבירו התרעה רשמית לפקידי משרד המשפטים ושופטים ראשיים כי "גורמי איום סייבר מתוחכמים ומתמשכים" פרצו למערכת מאובטחת. המנהלים הנחו להסיר במהירות מסמכים רגישים מהמערכת, בהתאם להנחיות אבטחה שנקבעו כבר ב־2021.
לפי ההערכה, המתקפה כוונה תחילה למסמכים הקשורים לפעילות פלילית עם קשרים לחו"ל, שהתפרשו על פני לפחות שמונה בתי משפט מחוזיים. בחודש שעבר עודכנו שופטים ראשיים ברחבי המדינה להעביר תיקים כאלה ממערכת ניהול המסמכים הרגילה למערכות חלופיות – ולהימנע מדיון בנושא עם שופטים אחרים.
בשבועות האחרונים נקט בית המשפט הפדרלי במחוז המזרחי של ניו יורק צעדים נוספים, בהם איסור העלאת מסמכים חתומים ל־PACER, המאגר הפומבי למסמכים משפטיים.

במקביל, גורמים פדרליים מנסים למפות את דפוסי החדירה, להעריך את הנזק ולטפל בפגמים ידועים במערכת המחשבים של בתי המשפט – פגמים שעלולים להיות מנוצלים בידי יריבים זרים. המתקפה פגעה גם בבתי משפט בדרום דקוטה, מיזורי, איווה, מינסוטה וארקנסו. לפי הודעת המערכת, יוחמרו הנהלים להגבלת גישה למסמכים רגישים בנסיבות מבוקרות, על מנת למנוע חשיפה עתידית.
החשש מפני חדירה למערכת התיוק האלקטרונית אינו חדש: כבר ב־2021 דווח על מתקפת סייבר, מבלי לציין את רוסיה. ב־2022 טען חבר הקונגרס ג'רולד נדלר כי שלוש ישויות זרות פרצו לרשת המחשבים של מערכת המשפט מאז תחילת 2020. מתיו אולסן, אז ראש מחלקת הביטחון הלאומי במשרד המשפטים, הודה כי טיפל בנושא עם גורמי מערכת המשפט – אך המעיט בהשפעת המתקפה על התיקים שיחידתו חקרה.
