מפקד כלא גבעון, סגן גונדר יניב דקל, חשף כי מסתננת שחלתה במחלת הסרטן קיבלה מימון מלא מטעם מדינת ישראל לטיפולים רפואיים, בעלות שהגיעה למאות אלפי שקלים – על חשבון משלם המסים.
לדבריו, המקרה ממחיש את היקף האתגרים הכלכליים והמערכתיים הנלווים להחזקת שוהים בלתי חוקיים בבתי הכלא – לא רק בהיבט הביטחוני והניהולי, אלא גם בהוצאות הכבדות הנדרשות לטיפול רפואי מתקדם, בהתאם להתחייבויות בינלאומיות.

דקל הדגיש כי המערכת נדרשת להתמודד עם מצבים מורכבים, שבהם השוהים הבלתי חוקיים ערב גירוש נהנים משירותים רפואיים יקרים, ובמקביל נשמרים זכויותיהם על פי אמנות בין-לאומיות. "אין פה ויכוח על מיטה – אלא על השיטה", אמר, והוסיף כי העלות למשלם המיסים במקרים כאלה מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים בשנה.
לדבריו, לצד הטיפול הרפואי, בית הסוהר מחויב לשמור על רכוש המגורשים, כולל סכומי כסף גבוהים שהם מביאים עמם – לעיתים מאות אלפי שקלים במזומן – עד לעלייתם למטוס. "סוהרים מוצאים את עצמם סופרים 250 אלף ש"ח בשעות הלילה המאוחרות – הפכנו לבנק", תיאר.
הדברים נאמרו במהלך סיור הוועדה לעובדים זרים בכלא גבעון, במסגרתו נחשפו עומסי הכליאה החריגים והמורכבות בניהול המתקן. לפי דקל, כ-50% מהעצורים בכלא הם עובדים זרים ערב גירוש, חלקם בעלי עבר פלילי, דוברי שפות רבות ומגיעים מרקע תרבותי שונה ולעיתים יריבויות היסטוריות בין קבוצות לאום ואתניות.

עוד נחשף כי מתחילת השנה בוטלו עשרות מעצרי מסתננים עקב חוסר מקום בבתי הכלא. יו"ר הוועדה לעובדים זרים, ח"כ אתי עטיה: המצב כיום בלתי מתקבל על הדעת, מדובר בעתיד מדינת ישראל בשנים הבאות אמשיך להפעיל לחץ על הממשלה באמצעות הוועדה עד לשינוי המדיניות, המצב כיום לא יתכן״.
