היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה היום (ראשון) מכתב לשרי הממשלה, זאת ברקע הדיון השלישי שעוסק בסוגיית הקמת ועדת חקירה לאירועי השבעה באוקטובר, בו טענה כי "ועדת חקירה ממלכתית היא המנגנון החוקי המתאים לחקר אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל'".
במכתבה כתבה היועמ"שית: "בשים לב לעמדת הממשלה לפיה אין מחלוקת על עצם הצורך בחקירה, נדרש להשלים בהקדם את הדיון בשאלת סוג מנגנון החקירה ועיתוי החקירה. זאת, כדי להבטיח את יכולת התפקוד התקין של מנגנון החקירה שייקבע ולמניעת נזקים בלתי הפיכים לחקירה. אי קבלת החלטה על מנגנון חקירה על ידי הממשלה, אין משמעותה שכל האפשרויות נותרות פתוחות. במחדל, ההימנעות מההחלטה משנה או את המצב בשטח באופן בלתי הפיך ופוגעת בחקירה העתידית ובאפשרות להגיע לחקר האמת".

עוד הוסיפה: "יוזכר כי בחודש אוקטובר הקרוב יחלפו שנתיים מאז פרוץ המלחמה. חלוף הזמן המשמעותי מוביל, באופן מובנה, לנזק ראייתי ולפגיעה באפקטיביות של החקירה שתתקיים, ובכלל זאת לפגיעה בעדויות שיימסרו. זאת, לצד הקושי שנוצר נוכח הבדיקה שכבר מתנהלת. הניסיון גם מלמד, שאף לאחר קבלת החלטת ממשלה על הקמת מנגנון חקירה, יידרשו מספר חודשים עד לתחילת עבודתו".
כזכור, נושא ועדת חקירה ממלכתית, נתון לביקורת ואף שנוי במחלוקת מאחר שחלק נרחב מהציבור מרגיש כי ועדת חקירה במנגנונה המקורי נוטה לצד אחד במפה הפוליטית, כאשר תוצאותיה של הוועדה ידועות מראש, בעוד שצד אחר בציבור דורש כי אין לשנות את אופן החקירה שהתבצע במנגנון זה במש שנים במדינת ישראל.

בישיבת הממשלה במאי הוחלט כי לאור החלטת הקבינט על הרחבת התמרון ברצועת עזה, לא תוקם ועדת חקירה אודות אירועי השבעה באוקטובר. כמו כן הוחלט כי הממשלה והכנסת יגבשו הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית מיוחדת שתייצג דעות שונות בציבור ותזכה לאמון רוב הציבור. בנוסף לכך, בג"ץ יעודכן בעוד 90 יום על ההתפתחויות.
לאחר שבישיבת הממשלה הוחלט כי לעת עתה לא תוקם ועדת חקירה לאירועי שבעה באוקטובר, כתבנו הפוליטי מוטי קסטל דיווח כי הממשלה העבירה תגובה לבג"ץ והבהירה: "הממשלה היא שאחראית על ביטחון המדינה והיא זו שעל פי החוק מוסמכת להחליט על הקמת ועדה, על המנדט שיינתן לה ועל העיתוי המתאים להקמתה. עדכון יוגש בעוד 90 ימים".

התגובה לבג"ץ ניתנה בעקבות החלטת השופטים לחייב את הממשלה לדון בעניין ועדת החקירה. בית המשפט החל להתערב בנושא בעקבות פניית היועמ"שית בפברואר האחרון, בו דרשה מבג"ץ לחייב את הממשלה לדון בנושא. בתגובתם, הדגישו השרים כי היועצת בחרה שלא להגיע לדיון, אלא "לשגר מכתב לראש הממשלה ולשרים עשר דקות לפני הישיבה".
ימים ספורים לפני כן, הסנגוריה הצבאית פנתה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן וליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, במכתב שבו נטען כי לאנגלמן אין סמכות לערוך ביקורת בנושאי הליבה של אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל". גורמים מתוך הסנגוריה הביעו פליאה על המכתב וטענו כי "מדובר בדבר תמוה מאחר שכבר הושגו הסכמות מול הרמטכ"ל והצבא, לאחר שנה וחצי שהנושא נדון בבג"ץ. מכך עולה השאלה מדוע הם נזכרים בכך עכשיו?".
לאחר שמבקר המדינה הגיב לטענות הסנגוריה הצבאית על כך שאין לו סמכות לעסוק באירועי הליבה של השבעה באוקטובר, הסנגוריה הציבורית השיבה בחזרה: "נושאי הליבה צריכים להיבדק בלעדית על ידי ועדת חקירה בהיותם 'עניין בעל חשיבות ציבורית חיונית'".
