מנהיגי ארמניה ואזרבייג'ן חתמו אתמול (שישי) בבית הלבן על הסכם שלום בתיווך ארה"ב, אשר מביא לסיומו סכסוך שנמשך כמעט ארבעה עשורים. ההסכם כולל פתיחת נתיבי תחבורה מרכזיים והקמת מסדרון מעבר בין אזרבייג'ן למובלעת נחיצ'בן, שבו לארצות הברית יהיו זכויות פיתוח. הבית הלבן הודיע כי המסדרון ייקרא "נתיב טראמפ לשלום ושגשוג בינלאומי", כשנשיא ארה"ב אמר כי מדובר ב"כבוד גדול עבורי" והדגיש שלא הוא יזם את השם. גורם בממשל ציין כי ההצעה הגיעה מהצד הארמני.
בנוסף להסכם המרכזי, שתי המדינות חתמו עם ארה"ב על הסכמים נפרדים לחיזוק שיתופי פעולה בתחומי האנרגיה, הטכנולוגיה והכלכלה. נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן לחצו ידיים בטקס, כשנשיא ארה"ב במרכזם. ההסכם זכה לברכות מצד מנהיגים בעולם, בהם שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי, נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין וראש המועצה האירופית אנטוניו קוסטה, שקראו ליישום מהיר. מנגד, משרד החוץ האיראני הזהיר מפני "מעורבות זרה" והביע התנגדות למסדרון.

הסכסוך בין המדינות, שנסוב סביב השליטה בנגורנו-קרבאך, גבה עשרות אלפי קורבנות מאז ימי ברית המועצות. אזרבייג'ן השתלטה מחדש על האזור בשנת 2023 ומאז נוהלו מגעים לנרמול היחסים. שני המנהיגים ייחסו את פריצת הדרך לנשיא ארה"ב, שהוסיף כי "שלושים וחמש שנים הם נלחמו, ועכשיו הם חברים".
המסדרון החדש יחבר את אזרבייג'ן עם טורקיה ומשם לאירופה, ויכלול בעתיד קו רכבת, צינורות נפט וגז וקווי סיבים אופטיים. המשא ומתן על פיתוחו יחל בשבוע הבא, ולדברי גורם בממשל לפחות תשעה יזמים כבר הביעו עניין. ההסכם מהווה גם פגיעה בהשפעת רוסיה באזור, שנחלשה מאז פלישתה לאוקראינה בשנת 2022.
