נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית החליט היום (חמישי) לקיים דיון בהרכב מורחב בן 9 שופטים בעתירות נגד הדחת היועמ"שית, כאשר בג"ץ צפוי לדון בנושא ב-3 לספטמבר.
מדובר בהחלטה צפויה, לאחר ששופט העליון נועם סולברג הוציא צו ארעי שלא מאפשר לעשות שינוי בסמכויותיה של היועמ"שית, עד החלטה אחרת של בית המשפט. באותו המעמד הוא גם קבע כי יתקיים דיון בעתירות לא יאוחר מ-30 יום ממועד מתן ההחלטה.
בהרכב השופטים ניתן למצוא שופטים הנחשבים שמרנים ואקטיביסטים, אך אני מתקשה לראות מצב בו שופטים, גם שמרנים, יתנו להליך ההדחה לעבור.

בפני בג"ץ מספר אפשרויות ולא כולם מסתיימות בקבלת העתירות. ישנן דרכים מתוחכמות יותר לא לתת למהלך לעבור:
● האופציה בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר היא כמובן הוצאת צו על תנאי, מה שירמז שבית המשפט נוטה לקבל את העתירות כפי שהן.
● אופציה נוספת בעלת סיכויים לא מבוטלים היא הבאת הצדדים לפשרה – וכאן נשאלת איזו פשרה. אם בית המשפט יורה למשל, להמשיך את הליך הפיטורים דרך וועדת האיתור המקורית שמינתה אותה, מדובר בפשרה מאוד לא טובה לממשלה. שכן מרבית חבריה כבר הודיעו שהם מתנגדים להדחתה. זו תהיה דרך של בית המשפט להביא לביטול הפיטורים מבלי שיצטרך לפסוק בעניין ולהציב את עצמו באור בעייתי.

פשרה אחרת יכולה להיות בסגנון בג"ץ זיני, ולמעשה כל פשרה שתביא לסיומה תפקידה של היועמ"שית, גם אם בעוד זמן רב, תהווה ניצחון לממשלה.
● אופציה נוספת אך קלושה היא דחיית של העתירות, לאור התנהלות בית המשפט וההחלטות שניתנו לאחרונה.
