בצל מתיחות גוברת בין הדרג המדיני לפיקוד צה"ל בנוגע לשלב הבא של הלחימה ברצועת עזה, טוען אל"ם (מיל') אורן זיני כי בסופו של דבר, "הדרג המדיני הוא שמחליט, וצה"ל יבצע כל הנחיה שיקבל". עם זאת, בראיון טל מאיר, הוא מותח ביקורת חריפה על ניהול המערכה הנוכחי וקורא לשינוי גישה דרמטי: "אנחנו מאכילים את המחבלים שמרעיבים את החטופים שלנו. זה הזוי וזה חייב להיפסק".
הדברים נאמרים על רקע דיווח של כתבנו המדיני תמיר מורג, לפיו בדיון ביטחוני מצומצם שנערך אמש, התגלעה מחלוקת עמוקה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין צמרת צה"ל. על פי הדיווח, נתניהו נחוש לקדם מהלך של כיבוש מלא של כל רצועת עזה. מנגד, הרמטכ"ל אייל זמיר וראש אמ"צ האלוף איציק כהן הציגו תוכנית חלופית ומתונה יותר, הכוללת בשלב זה כיתור של העיר עזה ומחנות המרכז בלבד, במטרה להקל על מערך המילואים ולהימנע מסיכון נוסף לחטופים. נתניהו לא השתכנע והורה לכנס את הקבינט לקבלת הכרעות, כשהכיוון המסתמן הוא כיבוש מלא.

בראיון, התייחס זיני למתיחות בצמרת ואמר כי הוא אינו בטוח שהתקשורת משקפת במדויק את המתרחש בחדרי הדיונים. "יכולות להיות חילוקי דעות ואי-הסכמות", הבהיר, "אבל מהיכרותי עם הצבא, מעולם לא היה מצב שבו הדרג המדיני נתן הנחיה והדרג הצבאי לא קיים אותה". הוא הוסיף כי "בסופו של דבר, הדרג המדיני הוא זה שמחליט… אני חושב שהרמטכ"ל מתעסק פחות בעניינים התקשורתיים ויותר בתוכניות למלחמה". לדבריו, אם צה"ל יקבל הנחיה מהקבינט לכבוש את הרצועה, "הצבא יבצע את זה. אין לי ספק בעניין".
עם זאת, זיני מבקר בחריפות את אופן ניהול המערכה, ובפרט את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה. "התהליך של כיבוש הרצועה ייקח זמן, זו מלחמה מסוג אחר, מורכבת מאוד", הסביר. "אבל אנחנו לא מתנהגים כמו במלחמה, לצערנו הרב. המרחב ההומניטרי שופע, משאיות נכנסות עם טונות של מזון, והדבר הזה מגיע גם למחבלים. אנחנו פשוט מאכילים את המחבלים שמרעיבים את החטופים שלנו. זה הזוי בעיניי וזה חייב להיפסק".

לשיטתו של זיני, על ישראל לשנות כיוון באופן מיידי. "ברגע שקיבלנו החלטה לצאת לכיבוש מלא של הרצועה, צריך להפסיק את כל הדבר הזה של הסיוע ההומניטרי, לחנוק את חמאס בתוך השטח, לכבוש את הרצועה, ורק אז להביא באמת את המשא ומתן לנקודת יתרון משמעותית".
כאשר נשאל על סוגיית הלגיטימציה הבינלאומית, הכרוכה בהמשך הכנסת הסיוע, טען: "יש רגעים בתקופה של אומה וצבא שאנחנו צריכים לשים רגע הכול בצד. אנחנו אחראים לגורלנו, לגורל חטופינו ולגורל העם היהודי. יש פה עניין קיומי עם הרצועה שצריך לגמור אותו". הוא סיכם כי ישנם רגעים בהם על ישראל לפעול מתוך הבנה שהיא אחראית לגורלה, גם במחיר של תקופה קצרה עם "בעיית לגיטימיות".
