accessibility-icon
share-icon
צפו בקטע המלא | צילום: חדשות 14

רה"מ מתעקש לכבוש את הרצועה, הרמטכ"ל מעוניין בכיתור העיר עזה

אפרת ברינר

אפרת ברינר

יב אב ה'תשפה (06.08.25)

76

21

like

3

dislike

כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס לדיון הביטחוני המצומצם שקיים רה"מ יחד עם בכירי צה"ל שבו התעקש על כיבוש הרצועה • לדבריו, הרמטכ"ל מעוניין בכיתור של העיר עזה ושל מחנות המרכז • גורם בליכוד ציין: "הדרג המדיני מקבל את ההחלטות, וכל אדם בדרג המקצועי שלא יוכל לממש אותם - יכול להתפטר"


כתבנו המדיני תמיר מורג התייחס היום (רביעי) לסוגיית המלחמה בעזה, זאת לאחר שאמש ראש הממשלה קיים דיון ביטחוני מצומצם בהשתתפות שר הביטחון ישראל כ"ץ והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, יחד עם הרמטכ"ל אייל זמיר ובכירי צה"ל אודות הצעדים הבאים של ישראל ברצועה.

לדברי מורג, "במהלך הדיון שעסק בשלב הבא של הלחימה ברצועת עזה, נתניהו היה נחוש מאוד בנוגע לצורך ללכת למהלך של הכרעה מול חמאס ולכבוש את כל הרצועה. לעומת זאת, הרמטכ"ל זמיר יחד עם ראש אגף המבצעים האלוף איציק כהן הציגו לראש הממשלה ולבכירי הדרג המדיני את התוכנית החלופית של צה"ל שמדברת בשלב זה רק על כיתור של העיר עזה ושל מחנות המרכז על מנת להקל את העומס על מערך המילואים ולהימנע מסיכון של החטופים".

רצועת עזה כפי שנצפתה ממטוס סיוע ירדני | צילום: רשתות ערביות
maximize-image
images-count2+
רצועת עזה כפי שנצפתה ממטוס סיוע ירדני | צילום: רשתות ערביות

כתבנו המדיני תיאר את התנהלות הדברים בדיון ואמר: "נתניהו לא השתכנע והורה לכנס היום את הקבינט המצומצם ומחר את הקבינט המורחב שהוא הגוף בעל הסמכות החוקית לקבל את ההכרעות, כאשר הכיוון היה ונשאר כיבוש מלא של רצועת עזה. במהלך הפגישה, עד כמה שאני מבין, הרמטכ"ל לא איים להתפטר וגם לא איים לא לבצע את הפקודות של הדרג המדיני, אבל המתיחות בין הצדדים הייתה ונותרה גבוהה".

"גורם בליכוד אומר לנו אתמול, עוד לפני הישיבה, אם הרצי הלוי נקט בשיטות של סרבנות שקטה והדלפות מהקבינט כדי לסכל את החלטות הממשלה, עולה החשש שאייל זמיר שיכלל את השיטה ומשתמש בקמפיין רועש, הכל נמצא אצלו על השולחן", אמר מורג. "בסוף התהליך מוסיף הגורם, הדרג המדיני הוא שמקבל את ההחלטות, וכל אדם בכל תפקיד בדרג המקצועי שחושב שהוא לא יוכל לקיים או לממש אותן, יכול להניח את המפתחות ולהתפטר", הוסיף.

כוחות צה"ל ממשיכים בפעילות ברצועת עזה
maximize-image
images-count2+
כוחותינו בעזה | צילום: דובר צה"ל

מורג ציין כי "בנוסף לזה, גורם מדיני שבקיא בפרטי הדיון אומר לנו, עד עכשיו לא הצלחנו לשחרר את החטופים בשיטה שננקטה, ולכן ראש הממשלה מאמין ששיטת הפעולה האחרת שתובא לאישור הקבינט ביום חמישי תגדיל את הסיכוי לשחרר אותם באופן משמעותי.

"יחד עם זאת, למרות שנתניהו נראה נחרץ ללכת לכיבוש של רצועת עזה, גם אחרי שתתקבל ההחלטה על כך בקבינט, יש עוד תקופת ביניים שבה הצבא יצטרך להתארגן למהלך הזה לפחות שבועיים, אם לא יותר מכך, ובמהלך התקופה הזו חמאס עשוי להתגמש ולקבל את מתווה וויטקוף שמדבר על שחרור חטופים חיים וכמחצית מהחטופים החללים".

הרמטכ"ל ברצועת עזה
maximize-image
images-count2+
הרמטכ"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

יחד עם זאת, לדברי כתבנו המדיני, "ישראל כבר הבהירה שהמתווה הזה לא רלוונטי יותר, שהעסקה היחידה שמונחת על השולחן היא זו שמדברת על כניעה של חמאס, התפרקות מנשקו ושחרור כל החטופים בתמורה לסיום המלחמה, אבל לא ברור בכלל מה נתניהו יעשה אם תוצב בפניו הדילמה הזו כאשר חמאס יתגמש ברגע האחרון כשהוא ירגיש שהאיום הישראלי הופך לאמיתי ויציע עשרה חטופים חיים בתמורה ל-60 ימי הפסקת אש נוספים.

"בסיטואציה כזו חמאס יקנה לעצמו עוד חודשיים לפחות וייתכן שהרבה יותר מזה של עיכוב במיטוט שלטונו ברצועת עזה. זו בעצם המטרה האסטרטגית היחידה שלו לכל אורך החודשים האחרונים שבהם חמאס היטל בישראל ולא באמת התכוון ללכת לעסקה ולכן למרות ההחלטה הנחושה של נתניהו ללכת לכיבוש הרצועה יש עדיין מרחק מסוים בין ההצהרות לבין הביצוע בפועל".

עקבו אחרינו גם ב-Google News