משרד החוץ של ארה"ב הודיע היום (שלישי) על פתיחת תוכנית פיילוט בת 12 חודשים שתכנס לתוקף ב‑20 באוגוסט. במסגרת התוכנית, פקידי קונסוליה יקבעו ערבות מראש של בין 5,000 ל‑15,000 דולר כמחויבות לעזוב את המדינה בזמן למסיירים ועסקנים ממדינות עם שיעורי שהייה בלתי־חוקית גבוהים.
המדיניות תתמקד בעיקר במדינות כמו צ’אד, ארים, הייטי, מיאנמר, תוגו ובורונדי – מדינות עם שיעורי הפרת ויזה גבוהים או מערכות זיהוי לקויות. על פי התוכנית, הכסף יוחזק בחשבון נאמנות של אגף ההגירה, ויוחזר במלואו אם המבקר עוזב בזמן ונמנע מהפרות ויזה. התנאים כוללים התחייבות לכניסה בודדת תוך 90 יום מתקופת הוויזה וכניסה ויציאה דרך נמלים מוגדרים.

המטרה: להרתיע שהייה בלתי־חוקית ולחזק את האכיפה. התוכנית נולדה מתוך קו מדיניות שהנהיג ממשל טראמפ בעבר, אך מעולם לא יושמה בשל מגפת הקורונה. בארגון התיירות האמריקאי מזהירים שהמדיניות עלולה לפגוע בתיירות העולמית ובתחרותיות של ארה״ב בתחום התיירות והעסקים.
