20 שנה לאחר הגירוש האכזרי מגוש קטיף, נחשפים לראשונה בחדשות 14 תיעודים בלעדיים ומרגשים מפינוי היישוב נצרים, שהיה האחרון לפנות בגוש קטיף. הקטעים שמביא העורך הראשי של ערוץ 14, יורם כהן, שצולמו במצלמתו האישית של מי שהיה אז ראש מערכת החדשות של הערוץ הראשון, מציגים את הכאב, הדמעות והאמונה של התושבים ברגעיהם האחרונים בביתם, ואת הרגעים המורכבים של החיילים והמפקדים בשטח.
בכי קורע לב בבית הכנסת
בלב התיעוד עומדות סצנות קשות מתוך בית הכנסת בנצרים. נערות צעירות נראות כשהן צמודות לארון הקודש, מתחבקות ובוכות בכאב קורע לב, מסרבות להיפרד. כשכולם עזבו, הבנות הצעירות לא יכלו להיפרד מארון הקודש. למקום הגיעו מורות ואימהות שניסו, לאחר שעה ארוכה וקשה, לשכנע את הנערות לעזוב את המקום. במקביל, הוצאו ספרי התורה מבית הכנסת בתהלוכה כואבת, שסימלה את הפרידה הרשמית מהיישוב, כשברקע זעקות שבר של התושבים.
ההתנגדות השקטה והתמיכה מהבכירים
הפינוי עצמו התנהל ברובו בשקט, בהתאם לבקשת הנהגת היישוב מהתושבים שלא להתנגד באלימות. עם זאת, התיעוד חושף את ההתנגדות הפסיבית והכואבת. בין היתר, נראים בני משפחת מצליח, שהתבצרו בביתם וסירבו לצאת, כשאב המשפחה, אבנר, מנהל שיח טעון עם מפקד כוח הפינוי ומנסה לשכנע את ילדיו לצאת.
20 שנה אחרי, קשה לעכל את מה שקרה אז בגוש קטיף, ועוד יותר קשה לעכל מה עבר מאז ועד לימים האלה ברצועת עזה. נראה שהקשר למציאות המדממת זועק לשמיים.
צפו בכתבה שפורסמה בחדשות 14
