האם ישראל ניצבת בפני ימים גורליים בזירה הדרומית? לדבריו של הרמטכ"ל אייל זמיר, השבוע הקרוב עשוי להיות מכריע. בסוף השבוע הצהיר זמיר: "אני מעריך שבימים הקרובים נדע האם נצליח להגיע להסכם לשחרור חטופים, במידה ולא – הלחימה תימשך ללא הפוגה".
אך כעת עולה השאלה: איזו לחימה צפויה אם לא תושג עסקה? על פי גורם בכיר בקבינט המדיני-ביטחוני, יש רוב בקרב השרים שתומכים במהלך נרחב של כיבוש רצועת עזה – ולא בעוד מבצע מוגבל בסגנון "מרכבות גדעון". לדבריו: "הרמטכ"ל אייל זמיר מתנגד לתוכנית כיבוש הרצועה, ומוביל אותנו לעוד מאותו הדבר".

כשנשאל למה הוא מתכוון ב"עוד מאותו הדבר", הסביר: "עוד מבצע שמטרתו ללחוץ על חמאס לקראת עסקה, אבל בפועל זו הייתה גם מטרת מרכבות גדעון – וזה לא עבד".
על רקע ההתלבטויות בצמרת הביטחונית והמדינית, מתגבשות כעת שלוש אפשרויות עיקריות להמשך הלחימה:
1. מבצע נוסף – ניסיון נוסף להפעיל לחץ על חמאס תוך המשך הלחימה, בתקווה לעסקה לשחרור חטופים.
2. כיתור המחנות המרכזיים של חמאס – מהלך טקטי מוגבל יותר, אך כזה שעשוי לאבד אפקטיביות אם הסיוע ההומניטרי לעזה יימשך באותה מתכונת.
3. כיבוש רצועת עזה כולה – אופציה שכוללת תמרון קרקעי באזורים שצה"ל לא פעל בהם עד כה. מהלך כזה עלול להוביל להשלכות משמעותיות, כולל סיכון לחיי חטופים.

בשורה התחתונה צריך להכריע, צריך לקבל החלטות גם אם אין הסכמות בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. צריך להיכנס לחדר ולהחליט איך אנחנו רוצים לסיים את המלחמה.
