accessibility-icon
share-icon
צילום: חדשות 14

הפרצה האיראנית: בטהרן שואלים - איך ישראל יודעת עלינו הכל?

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

ג אב ה'תשפה (28.07.25)

24

22

like

3

dislike

כחודש לאחר הפסקת האש בין ישראל לאיראן, באולמות הסגורים של המשטר בטהרן שאלה אחת חוזרת שוב ושוב - איך ישראל יודעת הכל? • מדובר בהבנה עמוקה שהחדירה הישראלית אינה עוד שמועה - אלא איום ממשי ומתמשך • כשטלפון נייד מונח על השולחן, והחדר שותק - גם בכירי המשטר יודעים: מישהו כנראה מאזין


כחודש לאחר הפסקת האש בין ישראל לאיראן, באולמות הסגורים של המשטר בטהרן שאלה אחת חוזרת שוב ושוב – איך ישראל יודעת הכל? פרטים מודיעיניים מדויקים, תקיפות שמביכות את בכירי משמרות המהפכה, וסוכנים מסתוריים שפועלים בלב הרפובליקה האסלאמית – כל אלה מצביעים על דבר אחד שמדאיג את המשטר: איראן הפכה לחדירה מודיעינית.

בריאיון לתקשורת המקומית, אישר שר החוץ האיראני: "כן, היו פעמים שהיה מעלינו כטב"ם. החבר'ה שלנו זיהו אותו – ומיד כיבו את הטלפונים, בדקו את המכשירים. זה קרה פעמיים או שלוש, בדרך הלוך או חזור".

maximize-image
images-count1+
תקיפות באיראן | צילום: רשתות ערביות

המשטר בטהרן לא מסתפק בתחושת בטן. מדובר בהבנה עמוקה שהחדירה הישראלית אינה עוד שמועה – אלא איום ממשי ומתמשך. בימים האחרונים הורתה ההנהגה על שורת מגבלות חדשות על השימוש בטלפונים ניידים של בכירים – בין אם בפרלמנט, בצבא או בממסד הדתי. שיחות והודעות מוחלפות בפתקים, טלפונים נשארים מחוץ לחדרי הדיונים.

חבר פרלמנט לשעבר, שתקף את המצב בחריפות, שאל: "מה קרה לכל שירותי הביון שלנו, אם היום ראשי המדינה צריכים להעביר פתקים זה לזה? אין להם אפילו את האומץ לדבר. יש דבר יותר מביש, יותר משפיל מזה? הרשתות המקומיות לא בטוחות – ואני אומר לכם, שום דבר כבר לא בטוח".

maximize-image
images-count1+
פעילות חיל האוויר במלחמה נגד איראן | צילום: דובר צה"ל

לפי גורמים איראנים, החשש המרכזי הוא לא רק האזנות – אלא אפשרות שהטלפונים הפכו לכלי בידי האויב. לפי ההערכות, ישראל הצליחה לחדור לטלפונים של בכירים במערכת, לעקוב אחריהם, להקליט שיחות בזמן אמת ואף לשאוב נתונים מהמצלמות ומהמיילים. החשש ממקרה דומה לפריצת הביפרים של חיזבאללה בלבנון – מטריד גם את טהרן.

הביקורת על מערך המודיעין הפכה לפומבית. חבר הפרלמנט לשעבר, גולאמעלי ג'עפרזאדה, תקף ישירות את המערכת: "למה אף אחד לא הועמד לדין? למה לא העמידו את משרד המודיעין לשימוע בפרלמנט? למה שר המודיעין לא הודח מתפקידו? איזו מין מערכת ביטחון יש לנו? אם הם לא מועילים – תקצצו להם את התקציב! הרסתם לנו את החיים. פרסמתי ציוץ אחד – ושש פעמים התקשרו אליי!"

בינתיים, המשטר משקיע מיליונים באיתור פרצות, חיזוק מערכות הסייבר ואבטחת התקשורת. אך נראה שהבעיה עמוקה יותר: תחושת הרדיפה מחלחלת פנימה. כשטלפון נייד מונח על השולחן, והחדר שותק – גם בכירי המשטר יודעים: מישהו כנראה מאזין.

עקבו אחרינו גם ב-Google News