פרסום ראשון בחדשות 14: מועצת התכנון העליונה תתכנס ב-6 באוגוסט 2025 להשלמת שמיעת ההתנגדויות שהוגשו לתוכניות לבניית אלפי יחידות דיור באזור E1. התוכניות כוללות בנייה של 3,412 יחידות דיור, והן נחשבות קטלניות במיוחד לרעיון המסוכן של שתי מדינות לשני עמים, שכן הן חוצות את יהודה ושומרון לשניים ומונעות את המשך גניבת הקרקעות בין רמאללה, מזרח ירושלים ובית לחם.
את התוכנית ב-E1 ניסו בישראל לקדם כבר משנות ה-90, אך בשל התנגדות מבית ומחוץ, היא לא קודמה עד שנת 2012, אז הורה לראשונה ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם אותה – אך נסוג מהמהלך בלחץ אמריקני. לאחר שנים של הקפאה, התוכנית אושרה להפקדה בפברואר 2020, רגע לפני הבחירות, שוב בהובלת נתניהו. גם אז לא הבשילה התוכנית, והיא נדחקה לשוליים.

המשך קידום התוכנית התרחש בתקופת "ממשלת השינוי" בראשות נפתלי בנט. ועדת המשנה להתנגדויות של מועצת התכנון העליונה קיימה שני דיונים בהתנגדויות באוקטובר 2021. הדיון השלישי והמסכם נקבע בתחילה ל-10 בינואר 2022, אך נדחה בלחץ אמריקני למועד לא ידוע.
ממשלת נתניהו–סמוטריץ' ניסתה שוב לקדם את התוכנית, וקבעה דיון נוסף ביוני 2023, אך גם הוא נדחה בלחץ אמריקני. השטח המדובר חשוב במיוחד משום שהוא ממוקם בין ירושלים למעלה אדומים, ומחבר את אזור יהודה לאזור שומרון.
הסיבה שהבנייה לא יצאה אל הפועל עד כה נעוצה בעובדה שהיא עלולה לקטוע את רצף ההשתלטות הערבית מדרום לצפון, ולמנוע את החיבור בין בית לחם, רמאללה ויריחו. למעשה, ניתן לומר כי בנייה בשטח זה תהווה מכת מוות לרעיון המדינה הפלסטינית – והתקדמות בלתי הפיכה של מדינת ישראל לעבר ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון.
