משרד החינוך ורשות החדשנות הודיעו היום (שלישי) על השקעה של 10 מיליון שקלים בפיילוט ראשון מסוגו: "ארגז חול רגולטורי", סביבת ניסוי חדשנית שתאפשר לחברות טכנולוגיה ישראליות לבחון וליישם פתרונות מבוססי בינה מלאכותית במערכת החינוך בישראל, במטרה לאפשר למידה מותאמת אישית לכל תלמיד, תוך הסרת חסמים רגולטוריים.
הבינה המלאכותית תאפשר לתלמידים ללמוד בדרך שונה מהמודל הקלאסי. במקום שכולם ילמדו את אותו חומר באותו קצב, המערכות החכמות יתאימו לכל תלמיד את התוכן, הקצב והאופן שבו הוא לומד, לפי היכולות, הקשיים, ההעדפות וההתקדמות שלו.
הטכנולוגיה תנתח דאטה בזמן אמת, תזהה מה כל תלמיד כבר הבין ומה עוד לא, ותדע לשנות תרגילים, להמליץ על הסברים אחרים – ולעשות זאת באופן אישי. כמו כן, הכלים הדיגיטליים שמפותחים במסגרת המיזם יוכלו להגיע גם לפריפריה, לאוכלוסיות מוחלשות ולתלמידים עם אתגרים מגוונים, ובכך לצמצם פערים ולהנגיש חינוך איכותי לכלל האוכלוסייה.

"הכיתה הישראלית כבר מתחילה בשינוי עמוק"
לדברי שר החינוך יואב קיש, מעל 110 אלף מורים הוכשרו בשנה האחרונה, ומאות אלפי תלמידים משתמשים כבר היום בכלים חכמים. "אבל זה רק קצה הקרחון" הוסיף, "ההחלטה להכניס את מיטב מוחות ההייטק לתוך בתי הספר היא מהלך אסטרטגי. אנחנו לא מגיבים לעתיד – אנחנו מעצבים אותו".
חינוך מותאם אישית, גם בפריפריה
שרת החדשנות גילה גמליאל הוסיפה: "הבינה המלאכותית מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה ללמוד על פי הקצב, הסגנון והצרכים שלהם. זה מהלך שמסיר חסמים, מצמצם פערים ומנגיש חינוך איכותי לכלל האוכלוסיות – גם לפריפריה וגם לאוכלוסיות מוחלשות".

הכיתה כמעבדת חדשנות
סביבת הניסוי תאפשר לחברות טכנולוגיה לפתח פתרונות מבוססי AI תוך ניתוח דאטה בזמן אמת, התאמה דינמית של תכנים וקצבים, ושילוב של פדגוגיה חדשנית. החברות שייבחרו יוכלו לפעול ישירות בבתי ספר, בליווי רגולטורי ובהקלות מותאמות לניסוי.
"אנחנו מאמינים ששילוב נכון של בינה מלאכותית בלמידה יוכל לצמצם פערים, להעצים את המורים, ולתת לכל תלמידה ותלמיד הזדמנות למצות את הפוטנציאל הטמון בהם", סיכמה מירב זרביב, ראש מנהל טכנולוגיות במשרד החינוך.
