בלב הביקורת של וועדת הקונגרס האמריקאית על כספי הממשל שזרמו בדרך לא דרך אל עמותות המחאה – ניצבת קרן PEF. מדובר בקרן יהודית אמריקאית שעוברים דרכה מאות מיליוני דולרים מארה"ב רק לישראל, דרך תורמים פרטיים, עמותות וארגונים.
לטענת הוועדה האמריקאית, כספים מהממשל הגיעו לעמותות מחאה רבות, ביניהן עתיד כחול לבן התנועה לאיכות השלטון ועוד. מעבר לטענה של האמריקאים שכספי משלם המיסים האמריקאי לא צריך לממן חתרנות נגד ממשלה של מדינת אחרת, נטענת טענה נוספת – קרן PEF זוכה להטבות מס ועל כן היא אינה יכולה להעביר תרומות עבור מטרות ואג'נדות פוליטיות.

אחת מהעמותות הפחות מוכרות שהועברו אליה כספים מקרן PEF היא "העמותה לשמירת ערכי המשפט". מדובר בעמותת המחאה של חברי "הגלימות השחורות" שפעלו נגד הרפרומה המשפטית ורבים מחבריה מקורבים לכאורה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה.

1.2 מיליון שקל הועברו לעמותה המקורבת לכאורה ליועמ"שית
בשנת 2023 בעיצומה של המחאה נגד הממשלה הועברו לעמותה לשמירת ערכי המשפט – 1.2 מיליון ₪ דרך קרן PEF. בין חברי העמותה אפשר למצוא את עו"ד יוסף בנקל, מי שפעל לסייע לבנה של היועצת המשפטית לממשלה בפרשת האפוד.

בנוסף עו"ד בנקל מייצג את ראש השב"כ לשעבר, נדב ארגמן, בעתירה נגד הקמת וועדת הבדיקה הממשלתית בעניין הרוגלות. עתירה, שמקדמת את האינטרס והרצון של היועצת המשפטית לממשלה לבטל את הוועדה. עותרים נוספים נגד וועדת הבדיקה הממשלתית הם עורכי הדין נגה רובינשטיין ונדב וייסמן, החברים גם הם בעמותה לשמירת ערכי המשפט.
עו"ד ויסמן, חבר העמותה, ביקש רק לאחרונה כנציג לשכת עורכי הדין להצטרף לעתירה נגד הדחת היועצת המשפטית לממשלה. כאשר עו"ד ויסמן ועורכי דין נוספים עתרו נגד קידומו של רב פקד מאיר סוויסה, למפקד תחנה כפי שרצה השר איתמר בן גביר, הייתה זו היועצת המשפטית לממשלה שגבתה את העתירה.

למעשה, העמותה הזו הוקמה עוד בשנת 2019 על ידי עורכי הדין בנקל, ויסמן, עו"ד דוד חודק וגם עמית בכר במטרה לפעול נגד פסקת ההתגברות. אחר כך פעלו חברי העמותה נגד השר אמיר אוחנה כשכיהן כשר משפטים. עם זאת, המימון הגדול הגיע רק בשנת 2023 במאבק נגד הרפורמה המשפטית אז החלה העמותה במאבק פוליטי חריף נגד הממשלה. בהמשך קידמו חברי העמותה את מינויו של חברם, עמית בכר ליו"ר לשכת עורכי הדין ביחד עם ארגון אחים לנשק.
כאמור על פי החוק האמריקאי, קרן PEF איננה יכולה להעביר כספים מארה"ב לישראל עבור מטרות פוליטיות. אבל הכסף זרם לעמותות המחאה וגם לעמותה של הגלימות השחורות שחבריה מרכיבים היום את לשכת עורכי הדין ומתייצבים לצידה של היועמ"שית נגד הממשלה.
