accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

איראן תתייעץ עם רוסיה וסין לקראת שיחות הגרעין ביום שישי

שמואל קוגן

שמואל קוגן

כה תמוז ה'תשפה (21.07.25)

1

0

like

0

dislike

איראן הודיעה היום כי תקיים מחר פגישה משולשת עם רוסיה וסין, לקראת חידוש שיחות הגרעין עם המעצמות האירופיות ביום שישי הקרוב באיסטנבול • דובר משרד החוץ האיראני, אסמעיל בגאאי, מסר כי הפגישה תתמקד בתוכנית הגרעין של טהרן ובמאמצים למנוע חידוש סנקציות מצד מדינות המערב


איראן הודיעה היום (שני) כי תקיים מחר פגישה משולשת עם רוסיה וסין, לקראת חידוש שיחות הגרעין עם המעצמות האירופיות ביום שישי הקרוב באיסטנבול. דובר משרד החוץ האיראני, אסמעיל בגאאי, מסר כי הפגישה תתמקד בתוכנית הגרעין של טהרן ובמאמצים למנוע חידוש סנקציות מצד מדינות המערב.

מדובר במפגש הכנה לשיחות עם גרמניה, צרפת ובריטניה – מדינות ה־E3 – אשר נותרו צד להסכם הגרעין מ־2015, לצד רוסיה וסין. ההסכם התמוטט בהדרגה לאחר פרישת ארה"ב ממנו בשנת 2018, תחת ממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מאז הגבירה איראן את קצב העשרת האורניום לרמות קרובות לרמת נשק.

maximize-image
images-count1+
ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ונשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: שאטרסטוק

מדינות אירופה הזהירו כי אם לא תושג התקדמות עד סוף אוגוסט, יפעילו את מנגנון ה־"סנאפבק", שיאפשר הטלת סנקציות מחדש. בגאאי טען כי ישנה תיאום שוטף עם בייג'ינג ומוסקבה בניסיון למנוע הפעלת המנגנון או לפחות למתן את השלכותיו.

במקביל, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י הבהיר במכתב ששלח למזכ"ל האו"ם כי לאירופה אין סמכות משפטית להפעיל את הסנקציות מחדש, והאשים את צרפת, גרמניה ובריטניה באי עמידה בהתחייבויותיהן להסכם. בגאאי הוסיף: "אין לנו תוכנית לשיחות עם אמריקה, במצב הנוכחי".

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י, שמוביל את שיחות הגרעין |
maximize-image
images-count1+
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | צילום: רויטרס

השיחות המתוכננות ביום שישי יתקיימו לאחר הפסקת האש שהושגה ביוני, בתום מבצע "עם כלביא", שבמהלכו תקפה ישראל במשך 12 ימים מתקני גרעין, מתקני טילים בליסטיים וחיסלה ראשי צבא ומשמרות המהפכה באיראן. בנוסף לתקיפות הישראליות, הצטרפה ארה"ב ותקפה את מתקני הגרעין בפורדו, נתנז ואיספהאן. לפי הדיווחים, נהרגו כ-1,100 בני אדם באיראן, בהם עשרות מפקדים בכירים ומדעני גרעין.

איראן ממשיכה לשקר לעולם ולטעון כי תוכניתה הגרעינית מיועדת למטרות שלום. "האג'נדה ברורה: הסרת הסנקציות ודיון בתוכנית הגרעין השלווה", אמר בגאאי במסיבת עיתונאים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News