שיחות הגרעין של איראן והאיחוד האירופי צפויות להתקיים ביום שישי באיסטנבול, כך דווח היום (שני) בערוץ הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד". זאת לאחר ששלוש מדינות האיחוד, המכונות טרויקה: בריטניה, צרפת וגרמניה – הזהירו כי אי חידוש המשא ומתן יוביל להטלה מחדש של סנקציות בינלאומיות על איראן.
דובר משרד החוץ האיראני, אסמעיל בקאיי, אמר כי איראן תחדש את שיחותיה עם בריטניה, צרפת וגרמניה בעניין הגרעין ביום שישי באיסטנבול, לאחר ששלוש המדינות החברות באיחוד האירופי הזהירו כי אי חידוש המשא ומתן יוביל להטלה מחודשת של הסנקציות על איראן.

נכנעת ללחץ: איראן מסכימה לחידוש שיחות הגרעין עם אירופה
"הפגישה בין איראן, בריטניה, צרפת וגרמניה תתקיים ברמת סגני שרי החוץ", צוטט בקאיי על ידי כלי התקשורת הממלכתיים של איראן. השיחות, שתוכננו ליום שישי, מתקיימות ימים ספורים לאחר ששרי החוץ של "הטרויקה" האירופית ושרת החוץ של האיחוד האירופי, קאיה קאלאס, קיימו את שיחת טלפון שלהם עם שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י, מאז מבצע "עם כלביא", שהתקיים בחודש שעבר, והשמדת יכולות הגרעין האיראני.

מצד איראן, נאמר כי 'כל משא ומתן מותנה בנכונות הצד השני להגיע להסכם הוגן'. "הטרויקה" האירופית, יחד עם סין ורוסיה, הן הצדדים הנותרים להסכם הגרעין עם איראן משנת 2015, ממנו פרשה ארצות הברית בשנת 2018. במסגרת ההסכם, הוסרו הסנקציות בתמורה להגבלות על תוכנית הגרעין של טהראן.
הגוש האירופי הודיע כי יחזיר את הסנקציות של האו"ם על הרפובליקה האסלאמית באמצעות מנגנון "הסנאפבק" עד סוף חודש אוגוסט, אלא אם שיחות הגרעין שהתנהלו בין איראן לארצות הברית לפני המערכה האחרונה יתחדשו ויושגו תוצאות מוחשיות.

"אם האיחוד האירופי ושלושת המדינות רוצים תפקיד, עליהם לפעול באחריות ולנטוש מדיניות מיושנת של איומים ולחץ, כולל מדיניות ה'סנאפבק', שאין לה בסיס מוסרי או משפטי כלשהו", אמר עראקצ'י לפני מספר ימים. על פי תנאי החלטת האו"ם שאישרה את הסכם הגרעין משנת 2015, שלוש מדינות "הטרויקה" יכולות להטיל מחדש את הסנקציות של האו"ם על טהראן – עד ה-18 באוקטובר 2025.

שיחות הגרעין מול ארה"ב
כזכור, לפני מבצע "עם כלביא" התקיימו חמישה סבבי שיחות בין איראן לארצות הברית, בתיווך עומאן. כולן נתקלו במכשולים משמעותיים, כמו סירובה של טהראן להפסיק את העשרת האורניום שלה, אותה מעצמות המערב מבקשות להפחית לאפס כדי למנוע מהמדינה לפתח נשק גרעיני. טהראן מצידה טוענת כי תוכנית הגרעין שלה מיועדת למטרות אזרחיות בלבד.
נכונותן של איראן ואירופה לסבב חדש של שיחות מו"מ מגיעה על רקע ההצהרות מצד גורמים אמריקאים על האפשרות לחדש את המשא ומתן עם טהראן בעתיד הקרוב. עם זאת, הרשויות האיראניות הציבו תנאים לשיחות הללו.
בהקשר זה, אמר עראקצ'י ביום שבת כי "אם הם ינטשו את שאיפותיהם הצבאיות ויפצו על הפסדים, נהיה מוכנים לדיאלוג". הוא הדגיש כי חידוש המשא ומתן "דורש רצון רציני ואמיתי מצד הצד השני, שכן עליהם לדחות את האפשרות הצבאית ולהתקדם לקראת מציאת פתרון באמצעות משא ומתן".
