במוקד דו"ח ועדת הקונגרס מככבת קרן PEF (P.E.F. Israel Endowment Funds), קרן יהודית-אמריקנית המשמשת צינור להעברת תרומות לפרויקטים, מיזמים ועמותות בישראל.
מדוע להשתמש דווקא בקרן הזאת? הסיבות ברורות: היא מאפשרת העברה קלה יחסית של כספים, מקשה מאוד על זיהוי התורם המקורי שעומד מאחורי התרומה, ומעל לכל – מעניקה לתורמים פטור ממס בארה"ב. אלא שהפטור הזה מותנה בכך שהכסף לא ישמש למטרות פוליטיות. זוהי בדיוק הטענה המרכזית בדו"ח הביקורת של ועדת הקונגרס, שחושף כי מאות מיליוני דולרים עברו דרך הקרן לגופים בעלי אופי פוליטי מובהק בישראל.

דוגמה בולטת לכך היא "העמותה לשמירת ערכי המשפט והדמוקרטיה". מדובר בעמותה של עורכי דין המזוהים עם המאבק נגד הרפורמה המשפטית, תומכים נלהבים של בית המשפט העליון, וכמובן, של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.
בין חברי העמותה ניתן למצוא את עו"ד יוסף בנקל, שהתפרסם מפרשת האפוד של בנה של היועמ"שית, ואת עו"ד נדב וייסמן, ממובילי "מאבק הגלימות השחורות". לצדם פועלים נציגי משרדי עורכי דין שהיו פעילים מאוד בקמפיינים למען היועמ"שית. מטרותיה המוצהרות של העמותה הן, בין היתר, "חיזוק מעמד הממסד המשפטי בישראל".

ממסמכים רשמיים עולה כי עמותה זו קיבלה מקרן PEF תרומה בסך של 1,200,000 שקלים. הכסף הועבר במהלך שנת 2023, בשיא המאבק הציבורי נגד ממשלת הימין והרפורמה המשפטית. משרדים של חלק מעורכי הדין המעורבים בעמותה אף השתתפו במימון פרסומים התומכים ביועמ"שית ומתנגדים למהלכים כמו פיטורי ראש השב"כ.
הבעיה המרכזית בסיפור הזה, כפי שעולה גם מדו"ח הקונגרס, היא היעדר השקיפות המוחלט. לא ברור מי התורם המקורי, מה מקור הכסף, ולאילו מטרות פוליטיות מדויקות הוא יועד.
