accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

לאחר עשרות שנים: קונגו ורואנדה התחייבו רשמית לסיום הלחימה

מיכל בקשי

מיכל בקשי

כד תמוז ה'תשפה (20.07.25)

1

like

0

dislike

לאחר עשרות שנים של לחימה מתמשכת, גורמים רשמיים המייצגים את קונגו ואת רואנדה חתמו בקטאר על הצהרת עקרונות לסיום הלחימה, ולהתחייבות להסכם שלום מקיף בהמשך • ההסכם העתידי יכלול את השבת השליטה של הרשויות בקונגו על ערים מרכזיות במזרח המדינה, וכן חילופי שבויים


בדרך להסכם שלום: גורמים רשמיים המייצגים את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואת המורדים הנתמכים על ידי רואנדה חתמו ביום שבת בקטאר על הצהרת עקרונות לסיום הלחימה שנמשכת עשרות שנים, ולהתחייבות להסכם שלום מקיף.

ההסכם העתידי יכלול את השבת רשויות המדינה בערים מרכזיות במזרח המדינה, הנשלטות כיום על ידי המורדים. ישנן יותר מ-100 קבוצות חמושות הנלחמות על השליטה במזרח קונגו העשיר במינרלים. עד כה כבר יש 7 מיליון עקורים בקונגו בעקבות הלחימה, בעוד האו"ם כינה את הסכסוך באזור: כ"אחד המשברים ההומניטריים הממושכים, המורכבים והרציניים ביותר על פני כדור הארץ".

maximize-image
images-count1+
נהר קונגו, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-חוליפי, שר המדינה של קטאר, המסייעת לתווך בהסכם, אמר כי קונגו וארגון המורדים M23, הארגון הבולט ביותר מבין הקבוצות החמושות, התחייבו "לבנות אמון" באמצעות צעדים שונים, כולל חילופי שבויים ועצורים, וכן שיקום סמכות המדינה בכל חלקיה (כולל אזורים הנשלטים כיום על ידי המורדים).

משבר באפריקה: צרפת מתערבת במתיחות בין קונגו לרואנדה

משבר באפריקה: צרפת מתערבת במתיחות בין קונגו לרואנדה

1
31.01.25|נעמי רחליס

ברטרנד ביסימווה, מנהיג M23, ציין בפוסט ברשת החברתית X כי ההכרזה "אינה שאלה של נסיגה, אלא של מנגנונים להעצמת המדינה המאפשרים לה לקחת על עצמה את סמכויותיה וחובותיה". דובר M23, לורנס קניוקה, אמר לסוכנות הידיעות AP: "אנחנו בגומה עם האוכלוסייה ואנחנו לא הולכים לצאת".

מנגד, דובר ממשלת קונגו, פטריק מויאיה, אמר כי ההצהרה מתחשבת ב"נסיגה בלתי ניתנת למשא ומתן" של המורדים, ולאחריה בפריסת כוחות ומוסדות ממשלה. לפי הצהרות הצדדים, כאמור, נראה כי כל צד הבין מעט שונה את ההסכם הנחתם והדבר מעלה סימני שאלה.

maximize-image
images-count1+
צילום: עומרי אליהו, שאטרסטוק

הסכם שלום לאחר עשרות שנים

החתימה ביום שבת מסמנת את ההתחייבות הישירה הראשונה של שני הצדדים מאז שהמורדים כבשו שתי ערים מרכזיות במזרח קונגו בתחילת השנה. על פי נוסח ההצהרה, הסכם שלום סופי צפוי להיחתם עד ה-18 באוגוסט, והוא המשך של הסכם השלום שנחתם בחודש יוני בין קונגו לרואנדה, בתמיכת ארצות הברית.

ארגון M23 דורש את שחרור חבריו הכלואים על ידי צבא קונגו, שחלקם עומדים בפני גזר דין מוות. במקביל, קונגו דורשת את נסיגת המורדים מהשטחים שכבשו. "הצהרת העקרונות שנחתמה היום סוללת את הדרך למשא ומתן ישיר לקראת שלום מקיף המטפל בסיבות העמוקות של הסכסוך", ציין השר הקטרי.


משרד החוץ של רואנדה כינה את החתימה "צעד משמעותי קדימה" לקראת סיום הסכסוך. משרד החוץ האמריקאי הוסיף כי ארה"ב נותרה מחויבת לתמוך ב"שלום שיביא לשיקום הסמכות (הקונגולית) והממשל הכולל" באזור.

בעיר גומה, שבמרכז אזור העימות, התושבים קיבלו את הבשורה ברגשות מעורבים, כשרבים מהם הטילו ספק ביכולת להגיע לשלום בר-קיימא ללא פיצוי לקורבנות. "אנחנו לא יכולים לבנות שלום בלי צדק ופיצוי", אמרה אמאני מויסה, תושבת העיר.


המסמך שחתמו עליו הצדדים מתייחס לרוב עקרי הסכם השלום בין קונגו לרואנדה מה-27 ביוני, ובפרט להגנה והשבתם הבטוחה של מיליוני העקורים. מסאד בולוס, יועץ בכיר לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהשתתף בשיחות בדוחא, אמר: "הגיע הזמן למצוא פתרון סופי" לסכסוך, והדגיש כי הסעיף החשוב ביותר הוא החזרת השליטה של המדינה בשטחים הנתונים כיום בידי המורדים. "הנושא דורש דיאלוג, ומעקב אחר הדיאלוג הזה דורש התמדה", הוסיף.

סוגיה מרכזית נוספת שנותרה בלתי פתורה היא האם רואנדה תפסיק לתמוך במורדים. כשנחתם הסכם השלום בוושינגטון, הצהיר שר החוץ הרואנדי, אוליבייה נדוהונגירה, כי מדינתו תסיר את "צעדי ההגנה" שלה – לאחר שקונגו תנטרל את קבוצת המורדים שאנשיה מואשמים על ידי קיגאלי ברצח העם ברואנדה בשנת 1994.

עקבו אחרינו גם ב-Google News