עשרות אלפי אזרחים הפגינו היום (שבת) ביותר מ־80 ערים ברחבי פולין נגד מדיניות ההגירה ליבשת, תוך קריאה לסגירת הגבולות ולהתפטרות ממשלתו של דונלד טוסק. המחאות התקיימו תחת הסיסמה "עצרו את ההגירה", ביוזמת מפלגת הימין "קונפדרציה לחירות ועצמאות", וזכו להשתתפות רחבה גם בערים גדולות כמו ורשה, קרקוב, פוזנן, ורוצלב וביאליסטוק.
המפגינים דרשו לסגור את הגבולות עם ליטא, אוקראינה, בלארוס וסלובקיה, ולנקוט יד קשה נגד מהגרים לא חוקיים. "מספיק עם המדיניות ארוכת השנים של 'לתת לכולם להיכנס'", כתב חבר הפרלמנט קז'ישטוף בוסאק, ממנהיגי המפלגה, והוסיף כי "לנשים וגברים פולנים יש את הזכות להיות מודאגים לגבי רמת הביטחון במולדתם".

בוסאק, שנאם מול אלפים בוורשה, קרא להפסקת "התקינות הפוליטית", לחימוש כוחות משמר הגבול ולהפעלת מדיניות גירוש נוקשה. לדבריו, "בלי שליטה בשוק העבודה ובלי אכיפה בגבולות, הביטחון יתדרדר בהדרגה".
ההפגנות נערכו ימים ספורים לאחר כניסתן לתוקף של בקרות חדשות בגבול פולין-גרמניה ובגבול עם ליטא. ממשלת פולין, לצד חמש מדינות נוספות באיחוד האירופי, הודיעה ביום שישי על החמרת מדיניות המקלט. קנצלר גרמניה פרידריך מרץ בירך על המהלך וציין כי הוא "שמח שפולין מבצעת בקרות גבול".
במשרד הפנים הפולני פרסמו כי בשנת 2024 נרשמה ירידה של 40% במספר האישורים שניתנו להגנה מיוחדת לזרים לעומת 2021, והדגישו כי "הממשלה פועלת לפי מדיניות הגירה אחראית ומחושבת, תוך דאגה ליציבות וביטחון האזרחים".
