דובר משרד הפנים הסורי של משטר אל-ג'ולאני אישר היום (שישי) כי כוחות הביטחון הסורים מתכוננים להיערך מחדש בעיר א-סווידא, הר הדרוזים, כדי לפזר עימותים בין כוחות שבטיים לפלגים מקומיים, הבדואים.
גורם מדיני בישראל הודיע כי "לאור חוסר היציבות המתמשך בדרום מערב סוריה, ישראל הסכימה לאפשר כניסה מוגבלת של כח ביטחון פנים למחוז א-סווידא למשך 48 השעות הקרובות".
בשבוע שעבר הסלימו עימותים בין הדרוזים לבדואים במחוז א-סווידא, שברובה מאוכלסת על ידי הדרוזים בסוריה. בעקבות העימותים האלימים, אל-ג'ולאני שלח את כוחותיו בטענה "שירגעו" את האזור. במקום זאת, אנשיו של אל-ג'ולאני השפילו ולפי דיווחי גם טבחו בדרוזים המקומיים, בעודם שטופי שנאה עדתית.

רצח והתעללות: חיילי ג'ולאני שטופי שנאה עדתית פלשו לסווידא
כתבנו לענייני ערבים אחיקם הימלפרב הסביר כי לאל-ג'ולאני יש שיטת עבודה להשליט את משטרו על כלל סוריה. לאחר שפרצו עימותים בין הדרוזים לבדואים, שהם סונים – זה נתן תירוץ למשטר הסורי לשלוח חיילים ולהתנגח בדרוזים. יש לציין כי הבדואים ומשטרו של אל-ג'ולאני הם מוסלמים סונים, בעוד דתם של הדרוזים שונה.
שר החוץ הסורי אסעד א-שיבאני תירץ מוקדם יותר השבוע: "השתלטות על הנשק הבלתי חוקי בכל רחבי הרפובליקה הערבית הסורית – זוהי פעולה שמבצעת הרפובליקה הערבית הסורית במטרה לאכוף סדר, יציבות והגנה על אזרחים".

לאור מעשי האלימות וההשפלה של המשטר הסורי החדש בדרוזים, ישראל נכנסה לתמונה. כוחותינו שלחו מטוסים שיפציצו רכבים משוריינים ואמצעי לחימה משטר אל-ג'ולאני – וזאת כאות אזהרה. במקביל, האוכלוסייה הדרוזית בארץ קראה לישראל לעשות יותר. מחאות פרצו בצפון, והגיעו לשיא – כאשר דרוזים מהארץ חצו לשטח סוריה, וחלקם אף יצאו חמושים.
בהצהרה של נשיאות סוריה מוקדם יותר השבוע, שהגיעה לאחר ששר הביטחון כ"ץ איים לתקוף בסוריה, הם גינו את הטבח בדרוזים: "אנו עוקבים בעניין אחר ההפרות המצערות שפגעו באזורים מסוימים", נאמר, "מעשים הנמצאים בגדר התנהגות פלילית אינם יכולים להתקבל בשום פנים ואופן והם מנוגדים לעקרונות המדינה".

בעקבות המתקפות באיזור: סיוע הומניטרי יועבר לדרוזים בסווידא
לאחר שישראל תקפה בסוריה, לצד כל ההתפרעויות, אל-ג'ולאני החליט בסופו של דבר להסיג את כוחותיו מא-סווידא. עם זאת, הבוקר, דווח באתר "אל-ממלכה" הירדני כי הוא החליט להחזיר את כוחותיו שוב להר הדרוזים, וזאת כיוון שהמתיחות בין הדרוזים לבדואים חזרה לא-סווידא.
אתמול התפרסמה ידיעה כי התכנסות שבטית של בדואים מדרום סוריה הכריזה על גיוס כללי לתמיכה בשבטים הבדואים במחוז. הלילה, האשימה הנשיאות הסורית לוחמים דרוזים בא-סווידא בהפרת הפסקת האש, שבמסגרתה נסוגו כוחות המשטר הסורי.
בהצהרה שמסרה הנשיאות נאמר כי "כוחות פורעי חוק", הכוונה לדרוזים, "עסקו במעשה אלימות נוראי, שתועד על ידי העולם כולו, שכלל ביצוע פשעים מחרידים הסותרים לחלוטין את חובות הגישור, מאיימים ישירות על שלום האזרחי ודוחפים לכאוס ולקריסת ביטחון".
בנוסף, משטרו של אל-ג'ולאני הנה אצבע מאשימה לישראל – ובהצהרה תקפו את "המשך ההתערבות הישראלית הבוטה בענייני הפנים של סוריה, אשר רק מובילה לכאוס והרס נוספים ומסבכת עוד יותר את המצב האזורי".
