20 שנה אחרי שגורשו מהישוב תל קטיפא, חזר עודד הרוש אל האנשים שהיו שם בזמן אמת, שפונו בכוח מבתיהם וחוו את הטראומה הקשה על גופם, בעוד הם נאבקים על המדינה היהודית. כמו יתר יישובי גוש קטיף, גורשו תושבי תל קטיפא במסגרת "ההתנתקות" ב-2005.
תל קטיפא היה יישוב חקלאי דתי בגוש קטיף, שהוקם בשנת 1984. היישוב כלל כ-35 משפחות, עם אוכלוסייה של כ-200 נפשות. התושבים עבדו בעיקר בחקלאות, במיוחד בגידול פלפלים ופרחים.

יובל לנגזם, יועץ ואיש חינוך שקיום מתגורר ביד בנימין, הגיע בשנת 1995 עם אישתו ושני ילדיו לגוש קטיף כדי לחזק את הישיבה במקום: "הכל היה מאוד חדש, היה צריך להתרגל לתרבות חדשה. אנחנו באנו מהמרכז, וגוש קטיף שונה בתכלי ממה שקורה ביו"ש. רוב התקופות אפילו לא נעלנו דלתות בלילה – הכל היה מאוד רגוע".
"קצת יותר משנה לפני הגירוש התוכנית התחילה להתגלגל בכנסת, אבל בשלב הזה עוד לא חשבנו שזה רציני", מספר לנגזם, "אל ככל שהתקדמו השלבים התחלנו לפעול". לאחר מכן, המשיך לנגזם: "להבין שזה אצלך, ויכול להיות שבאמת באים ולוקחים אותך, זה היה ממש רק בימים האחרונים".
