צרפת, בריטניה וגרמניה שוקלות להפעיל את מנגנון ה-snapback של מועצת הביטחון נגד איראן – כך אמר היום (שלישי) שר החוץ הצרפתי סטפן בארו. לדבריו, אם לא תירשם התקדמות ממשית במגעים על הסכם הגרעין עד סוף חודש אוגוסט, הסנקציות שהוסרו ב-2015 יוחזרו במלואן.
בארו ציין כי ההחלטה תתקבל כתגובה "להתמשכות הפעילות הגרעינית של איראן ולחוסר מעורבותה בהצעות שהגיש המערב". שלוש המדינות האירופיות, שחתומות על הסכם הגרעין המקורי (JCPOA), מביעות בשבועות האחרונים תסכול הולך וגובר מהכיוון שבו בוחרת טהראן.
מנגנון ה-snapback מאפשר למדינות החתומות על ההסכם להשיב את כלל הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם, כולל איסורי סחר, הגבלות פיננסיות והגבלות על פיתוח טכנולוגיות גרעיניות. אם יופעל, צפויה מהלומה כלכלית משמעותית על איראן. כזכור, ארה"ב פרשה מן ההסכם בכהונתו הקודמת של הנשיא טראמפ ולכן לא תוכל לקחת חלק בצעד.
המהלך עלול להוביל גם להסלמה דיפלומטית מול רוסיה וסין – החברות גם הן בהסכם – אך באירופה מדגישים כי "לא ניתן להמשיך באשליה של דיאלוג בעוד איראן מתעלמת מהתחייבויותיה".
ההצהרה מצטרפת לשורת אזהרות מצד גורמים מערביים באשר להתקרבותה של איראן ליכולת גרעינית צבאית, ולהערכות לפיהן היא ממשיכה להעשיר אורניום ברמות שמעלות דאגה בקהילה הבינלאומית.
