פורסם בחדשות 14: הדיון הסוער אמש בין הדרג המדיני לרמטכ״ל סביב סוגיית הקמת העיר ההומניטרית בעזה הוליד דרישה חדשה מצד הממשלה – לקדם תוכנית לעיר בעלויות נמוכות יותר ובבנייה פשוטה יותר.
במקור, דובר על שיטוח רפיח והקמת תשתיות מים, ביוב, חשמל ותקשורת. אולם, צה״ל, כפי שנחשף לראשונה במהדורה המרכזית, העמיד מכשולים סביב משך ההקמה והעלויות הגבוהות. "זה ייקח חודשים ויעלה בין מאות מיליונים למיליארדים", טען אז הרמטכ״ל.

הערב נחשף טיעון נוסף של צה״ל: "בהיעדר חוק להארכת גיל הפטור ממילואים והחזרת שירות החובה לשלוש שנים, אין לצבא כוח אדם לביצוע המשימה". הרמטכ״ל התריע בפני הדרג המדיני – "אם תתעקשו להקים את העיר, הדבר יבוא על חשבון תוצאות הלחימה ועל חשבון גורל החטופים".
למרות זאת, ראש הממשלה דורש פעולה מיידית: שימוש בכלים כבדים אזרחיים לשיטוח השטח והקמת עיר אוהלים פשוטה. בסביבת העיר יוקמו לפחות ארבע תחנות לחלוקת מזון מטעם החברות האמריקאיות, בנוסף לאלו הקיימות כיום.

המטרה המוצהרת של המהלך היא להתחיל בהנעת אוכלוסייה מתוך האזורים הלוחמים. בשלב ראשון מדובר ב-600 אלף תושבים, ובטווח הארוך – מעל מיליון.
השאלה האם הדבר אפשרי נענית על ידי גורמים מדיניים בחיוב. עם זאת, ברור כי אי אפשר לקדם את המהלך ללא תמיכת צה"ל. כעת צופים בצמרת כי הצבא יוציא את "הנשק" החזק ביותר שלו מול הממשלה – חוות דעת משפטית שתוצג כבר בימים הקרובים, והיא זו שעשויה להכריע את גורל הקמת העיר ההומניטרית ברפיח.
