העבריין המורשע וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט טען בריאיון לעיתון הבריטי "הגרדיאן" כי התוכנית להקמת "עיר הומניטרית" על חורבות רפיח היא "מחנה ריכוז" שהעברת פלשתינים אליו בכוח תהווה טיהור אתני.
האמירה המקוממת של אולמרט מצטרפת לשורה של התבטאויות קשות ומסיתות. רק בסוף השבוע התארח רה"מ לשעבר בערוץ 13, שם הכפיש את ציבור המתיישבים וטען כי ביהודה ושומרון מתבצעים "פשעי מלחמה" כל יום, וכי "יהודים רוצחים פלשתינים ושורפים אותם".

כאמור, אולמרט הוא לא הראשון לטעון טענות מקוממות ומזעזעות כאלו. לפני מספר ימים מגיש חדשות 12 ערד ניר התבטא גם הוא באופן מזעזע כלפי התוכנית וטען כי "הכוונה שהוצהרה כאן בישראל להפוך את רפיח לאזור של עיר מקלט הומניטרית, שם נרדף למחנה ריכוז מתוך כוונה להעביר לשם או במילה יפה לנקז לשם אוכלוסייה".
תוכנית "העיר ההומניטרית" של שר הביטחון ישראל כ"ץ היא יוזמה להקמת מתחם ברפיח, בדרום רצועת עזה, שמיועד לרכז את אוכלוסיית הרצועה. על פי התוכנית, בשלב הראשון יועברו כ-600 אלף פלשתינים מאזור המואסי למתחם זה, שיוקם בין ציר מורג לציר פילדלפי, לאחר בידוק ביטחוני, כאשר התושבים לא יורשו לצאת ממנו.

המטרה המוצהרת היא להפריד בין האוכלוסייה האזרחית למחבלי חמאס הפועלים בתוכה, ובשלב מאוחר יותר לרכז את כל אוכלוסיית עזה במתחם זה. התוכנית כוללת תכנון להקמת ארבעה מרכזים נוספים, בשיתוף קרן הסיוע האמריקנית GHF, כאשר העבודות עשויות להתחיל במהלך 60 ימי הפסקת אש, במידה ותיחתם.
