נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (שני) כי ארצו תחדש את משלוחי הנשק לאוקראינה, ימים ספורים לאחר שהפנטגון עצר את המשלוחים והעביר מסר של ריחוק ממדיניות הסיוע הקבועה. ההחלטה באה בעקבות מתקפה רוסית אווירית רחבת היקף על קייב וערים נוספות, והוגדרה כ"תפנית דרמטית" במדיניות הבית הלבן.
"הם סופגים מכות קשות מאוד", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "אנחנו חייבים לשלוח להם עוד נשק, בעיקר נשק הגנתי. הם חייבים להגן על עצמם. כל כך הרבה אנשים נהרגים שם – זה טירוף".
Trump is sending MORE weapons to Ukraine. What the actual fuck?
I didn’t vote for this. pic.twitter.com/WtB6KomRdJ— Natalie F Danelishen (@Chesschick01) July 8, 2025
דבריו של טראמפ הגיעו זמן קצר לאחר שיחה שקיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אותה תיאר כ"שיחה שלא הניבה כל התקדמות". מנגד, שיחה שניהל טראמפ עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביום שישי כונתה על ידי האחרון "פרודוקטיבית וחשובה", ובמהלכה דנו השניים בהרחבת שיתופי הפעולה בתחומי ההגנה האווירית.

מיד לאחר דברי טראמפ, הפנטגון אישר כי "בהוראת הנשיא", יחודשו משלוחי הנשק. עם זאת, טרם ברור אם יישלחו דווקא המיירטים מסוג פטריוט שהוקפאו בשבוע שעבר, או מערכות אחרות. לפי גורמים אמריקנים, ההקפאה המקורית נעשתה עקב דאגה מהידלדלות מלאי הנשק האמריקני, בין היתר על רקע התקיפות האמריקניות באיראן.
המהלך התקבל בקייב בהפתעה: משרד ההגנה האוקראיני מסר כי טרם קיבל הודעה רשמית על שינוי המדיניות, אך הדגיש את החשיבות ביציבות ובוודאות באספקת הנשק – בדגש על מערכות הגנה אווירית. "אנו מודים לארצות הברית על כל תמיכתה", נמסר.

הגרדיאן הבריטי דיווח כי זלנסקי חותר לשקם את יחסיו עם טראמפ מאז הפגישה הכושלת ביניהם בפברואר, שכללה האשמות בחוסר הכרת תודה מצד סגן הנשיא ג'יי.די ואנס. בינתיים, אוקראינה מנסה להיערך לגל התקיפות הבא, עם מחסור גדל בטילים למערכות ההגנה ומאמץ להרחיב את ייצור הכטב"מים.
ביום רביעי צפוי זלנסקי להשתתף בפסגת סיוע בינלאומית ברומא, שבה תידון גם סוגיית השיקום הכלכלי של אוקראינה. שר ההגנה שלו, רוסטם אומרוב, ייפגש שם עם השליח האמריקני לענייני אוקראינה, קית' קלוג, לדיונים על המשך הסיוע הביטחוני.
